5 gadus vecu bērnu valodas bagātināšana kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomas nodarbības pirmsskolā
Autor
Jansone, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autore: Anete Jansone. Kvalifikācijas darba tēma „5 gadus vecu bērnu valodas bagātināšana kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomas nodarbībās pirmsskolā tika izvēlēta, pamatojoties uz problēmas aktualitāti, pieaugot bērnu valodas bagātināšanas sekmēšanas nozīmei pirmsskolā kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomas nodarbībās, bet neesot izstrādātiem konkrētiem kritērijiem un metodēm, kā jēgpilni un mērķtiecīgi vērtēt bērnu valodas bagātīgumu. Darba mērķis ir teorētiski analizēt un praktiski pārbaudīt, kā mērķtiecīgi organizēta pedagoģiskā darbība kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomas nodarbībās pirmsskolā sekmē bērna valodas bagātināšanu. Kvalifikācijas darba teorētiskās daļas sākumā tiek aplūkota valoda, tā kvalifikācijas, sastāvdaļas, kā arī dažādu autoru viedokļi un atziņas par valodu. Tālāk tiek izzināta valodas sekmēšanas nozīme un nepieciešamība, kā arī iespējas sekmēt valodas bagātināšanu kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomas nodarbībās pirmsskolā. Lai labāk izprastu šo procesu pirmsskolā, tiek apskatīts pirmsskolas bērnu psiholoģiskais raksturojums, saistībā ar valodas bagātināšanas iespējām kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomas nodarbībās pirmsskolā. Teorētiskās daļas 2.nodaļā tiek apskatīts mācību saturs kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomā un pedagoģiskās darbības. Tiek aplūkoti principi un metodes, pēc kuriem būtu iespējams organizēt pedagoģisko darbu 5 gadus vecu bērnu valodas bagātināšanai kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomas nodarbībās pirmsskolā. Empīriskā pētījuma otrajā daļā tiek ņemtas vēra nepilnības, izstrādājot valodas bagātināšanas vērtēšanas kritērijus pirmajā daļā. Tiek pielietotas skolotāja metodes, kuras pamatā ir skolotāja virzīta bērna darbība un refleksija, kritēriji, pēc kuriem skolotājs vērtē 5 gadu vecu bērnu valodas bagātīgumu kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomas nodarbībās pirmsskolā. Atslēgvārdi: valoda, valodas bagātināšana, kultūras izpratne un pašizpausmes mākslas joma, pirmsskola, nodarbības. Kvalifikācijas darbā: 51. lpp, 14 attēli, 10 tabulas, 29 avoti, 8 pielikumi. Author of the work: Anete Jansone. The topic of the qualification paper “Language Enrichment of 5-Year-Old Children in Cultural Awareness and Self-Expression Art Preschool Classes was chosen based on the urgency of the problem, increasing the importance of children's language enrichment in pre-school cultural awareness and self-expression art classes meaningfully and purposefully assess the richness of children's language. The aim of the work is to theoretically analyze and practically test how purposefully organized pedagogical activity in the field of cultural awareness and self-expression in pre-school promotes the enrichment of a child's language. At the beginning of the theoretical part of the qualification paper, the language, its qualifications, components, as well as the opinions and knowledge of different authors about the language are considered. Further, the importance and necessity of language promotion is explored, as well as the possibilities to promote language enrichment in the field of cultural awareness and self-expression in pre-school classes. In order to better understand this process in preschool, the psychological characteristics of preschool children are considered, in connection with the possibilities of language enrichment in the field of cultural awareness and self-expression in preschool classes. Chapter 2 of the theoretical part deals with the study content in the field of cultural understanding and self-expression in the field of art and pedagogical activities. The principles and methods according to which it would be possible to organize pedagogical work for the enrichment of the language of 5-year-old children in cultural awareness and self-expression art classes in pre-school are considered. The second part of the empirical study takes into account the shortcomings of developing the evaluation criteria for language enrichment in the first part. The teacher's methods are used, which are based on the teacher's guided child's activity and reflection, the criteria according to which the teacher evaluates the richness of the language of 5-year-old children in the field of cultural awareness and self-expression in pre-school. Keywords: language, language enrichment, cultural understanding and self-expression art, preschool, lessons. Qualifications at work: 51. pages, 14 figures, 10 tables, 29 sources, 8 appendice