Vecākā pirmskolas vecuma bērnu runas prasmes sekmēšana rotaļnodarbībās
Author
Gaile, Anda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eglīte, Inese
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma - “Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu runas prasmju sekmēšana rotaļnodarbībās”. Autore - Anda Gaile. Darba vadītāja - Latvijas Universitātes lektores p.i., mg.paed.- Inese Eglīte. Darba mērķis - teorētiski un praktiski pētīt un analizēt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu runas prasmju attīstības iespējas rotaļnodarbībās; pētīt valodas prasmju attīstību pirmskolā, izmantojot bērna runas un valodas attīstības līmenim atbilstošus vingrinājumus un uzdevumus, sadarbojoties ar vecākiem. Pašlaik šī ir ļoti aktualizējama tēma, jo ar runas problēmām mēs ikdienā sastopamies ik uz soļa. Tāpēc šobrīd ir tik svarīgi pētīt bērnu runas attīstību, un tieši pirmsskolas vecums tam ir vispiemērotākais. Teorētiskajā darba daļā analizēta psiholoģiskā un metodiskā literatūra, zinātniskā literatūra par bērnu runas un valodas attīstību pirmsskolā, raksturota bērnu valodas prasmju attīstība pedagoģiski psiholoģiskā skatījumā. Raksturotas pirmskolas bērnu vārdu krājuma likumsakarības, izzinātas un analizētas runas un valodas attīstību veicinošas metodes un paņēmieni, pedagoģiskā procesa un pedagoģiskā darba organizēšana runas un valodas attīstības veicināšanā. Izpētīta bērnu runas un valodas attīstības sekmēšana rotaļnodarbībās, ārpusnodarbībās, rotaļās un spēlēs. Darbā izmantoti latviešu un ārzemju autoru zinātniskie pētījumi, metodes un atziņas par bērnu runas un valodas attīstības iespējām pirmsskolā. Praktiskajā darba daļā veikts pētījums ar vecākā pirmsskolas vecuma bērniem, analizētas bērnu runas un valodas prasmes, rezultāti apkopoti tabulās. Pedagoģiskajā procesā izmantotas dažādas metodes un paņēmieni - ar bērniem veikti dažādi uzdevumi un vingrinājumi, literāro darbu dramatizācija, rotaļas, spēles, metodiskais komplekss bērna runas un valodas attīstīšanai. Praktiskajā pētījumā veikta novērošana un pedagoģiskais izmēģinājums, apkopoti un analizēti rezultāti. Tie salīdzināti un apkopoti pētījuma sākumā, pētījuma beigās izveidotas tabulas. Pētījuma rezultāti: bērnu runas un valodas attīstībā notikušas būtiskas izmaiņas, bērnu runas un valodas vispārējais attīstības līmenis ir uzlabojies. Atslēgas vārdi: kognatīvie procesi, runas vingrinājumi, spēles, kuras izvēlētas atbilstoši bērna vecumam. Kvalifikācijas darbs sastāv no 73 lappusēm, ietver 8 attēlus. Izmantoti 75 literatūras avoti. Subject of the Qualification Project - Promoting speech skills for older pre-school children in educating games. Author - Anda Gaile. Supervisor – Lecturer of at the University of Latvia, mg.paed. - Inese Eglīte. The aim of the project - in cooperation with parents, to theoretically and practically research and analyze the possibilities of the development of speech skills in older pre-school children, using educating games; to research the development of language ability in pre-school, using exercises suitable for the level of the children’s speech and language development. This subject is currently very timely, as all of us encounter speech issues daily. Hence why it is so important to research the development of children’s speech, and the pre-school age is the most suitable one for this type of research. The theoretical part of the project analyses psychological and methodological literature, scientific literature on the development of children's speech and language in pre-school, describing the development of children's language skills in pedagogically psychological terms. A description of the regularity of the pre-school children's vocabulary, the methods and techniques promoting speech and language development, the organization of pedagogical processes and teaching work to promote speech and language development have been studied and analyzed. Promoting children's speech and language development in educating games, outside-of-class activities and games have been studied. Scientific studies, methods and insights of Latvian and foreign authors on the possibilities for children's speech and language development in pre-school have been used. The practical part of the work caries out a study of older pre-school children, analysis of children's speech and language skills, and the results are summarized in tables. The pedagogical process uses a variety of methods and techniques - performing different tasks and exercises with children, dramatizations of literary works, games, as well as methodological complex for developing children's speech and language. The practical research carries out observation and pedagogical trials, summarizes and analyses the results. The data was compared and compiled at the beginning of the study, and tables were created at the end of the study. Conclusions of the research: significant changes have been made to the development of children's speech and language, and the overall level of development of children's speech and language has improved.