Bērnu agresīvas uzvedības novēršanas iespējas vidējā pirmsskolas vecumposmā
Автор
Švarca, Eva Monika
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Дата
2020Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autore: Eva Monika Švarca Darba temats: Bērnu agresīvas uzvedības novēršanas iespējas vidējā pirmsskolas vecumposmā. Darbs sastāv no ievada, 2 daļām, secinājumiem un pielikumiem. Atslēgas vārdi: agresija, bērna attīstība, metodes ar kuru palīdzību tiek novērsta agresija. Darba teorētiskajā daļā tika analizētas dažādu autoru atziņas par agresiju tās izpausmēm un ietekmējošiem faktoriem. Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstību, sociālo faktoru ietekme uz pētāmo bērnu un metodes ar kuru palīdzību iespējams novērst agresīvu uzvedību. Bērna emocionalitāte, pašregulācija, vēlmei būt uzklausītam ir kā priekšnoteikums bērna psihiskai un fiziskai attīstībai, par to raksta A. Ļeontjeva, G. Svence, D. Lieģiniece, A. Špona un citi autori. Bērna ikdiena nav iedomājama bez socializēšanās. Tieši socializējoties bērns izzina sevi, savas vajadzības un vēlmes. Iemācās pieņemt otra teikto un darīto. Veido likumsakarības, izvērtē pretrunas ar kurām saskaras. Apzinās savas rīcības sekas un visbeidzot redz sevi, kā kopienas daļu. To uzsver Rean, Škuškovina, Schulz von Thunss F. un citi autori. Darba praktiskajā daļā tika pētīts vecākā pirmsskolas vecuma bērnu agresīvas uzvedības novēršanas iespējas: izvirzīti agresīvas izpausmes kritēriji pētījuma sākumā un beigās, izmantoja nepārtraukto novērošanas metodi, bērnu rīcības analīze, izvēlētas metodes pirmsskolas vecuma bērnu agresīvas uzvedības novēršanai, tika veikta atkārtota bērnu agresīvas uzvedības novēršanas iespēju izvērtēšana izmantojot iepriekš izmantotos kritērijus. Darba autore bērnu agresīvas uzvedības novēršanai izmantoja mācību materiālus, vides maiņu, atbalsta personāla atbalstu. Metožu pamatā ir sociālās spēles, situācijas modelēšana, kas tiek veidotas, lai radītu iespēju atkārtoti saskatīt darbības/rīcības pozitīvās un negatīvās sekas. Vides maiņa liek mainīties emocionālam stāvoklim, kas samazina rīkoties agresīvi. Minēto kopumu izmantošana dod pozitīvu ietekmi uz bērna paškontroles stiprināšanu un izvairīšanos no agresīvas uzvedības izpausmēm. Darbs sastāv no 61 lapaspusēm, 2 attēli, 5 tabulām, tam ir pievienoti 5 pielikumi. Darbā izmantoti 32 literatūras un informācijas avoti no kuriem 24 latviešu valodā un 8 svešvalodā. Anotation The author of the thesis: Eva Monika Švarca The topic of the thesis: Possibilities of preventing aggressive behavior of children in middle preschool age. The thesis consists of the introduction, 2 parts, conclusion and the aappendices. The key words: aggression, child development, methods by wich aggression is prevented. In the theoretical part were analyzed findings of various authors on aggression and its expression and influencing factors. The development of older preschool children, the social factor on the child and the methods by which it is possible to prevent aggressive behavior. Acording to A. Leontjeva, G. Svence, D.Lieginiece, A. Spona and other authors the child’s emotionality, self-regulation, the disire to be heard is a precondition for the child’s mental and physical development. A child’s daily life is inconceivadle without socializing. Through socialization the children starts to recogniz theyr personality and discovers theyr needs, learn and show a respect to one anoather, starts to understand the meaning of a language they speak . Children start to be awear of the consequences of theyr actions and finally sees them selfs as a part of the community like Rean, Skuskovina, Schulz von Thunss F. and other aouthors menthion in theyre research. In the practical part of the tesis the author of the work conducted a study of preschool children and a options of preventing aggressive behavior in kindergarden: where developed aggressive expression criteria, wich where used before and after observation. To analise the children where selected methodes wich could reduses aggressive behavior. The aouthor of the work to prevent aggressive behavior used: learning matherials, change of environment and a teacher support. The methods are based on social games, situation modeling, which are created to see positive and negative consequences of the action wich was made. Changing the environment causes a change in the emotional state, which reduces the need to act aggressively. The use of these sets has a positive effect on strengthening the child's self-control and avoiding aggressive behavior. The tesis contains 61 pages, 2 pictures, 5 charts, 5 appendices. 32 sources of literature and information were used, 24 are in Latvian and 8 in foreign language.