Savstarpējās mijiedarbības veicināšana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
Autor
Radvilaviča, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darbs izstrādāts par tēmu “Savstarpējās mijiedarbības veicināšana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem”. Mūsdienu straujā tehnoloģiju attīstības laikmetā tēma ir aktuāla un svarīga, it īpaši, kad tiešo sadarbību (komunikāciju, saskarsmi) nomaina tehnoloģiju kontakti. Pirmsskolas vecums ir tas posms, kad tehnoloģijas vēl nav ieņēmušas svarīgāko lomu savstarpējā sadarbībā. Tāpēc pirmsskolas vecums ir nozīmīgākais posms bērnu savstarpējo attiecību attīstībā. Pētījuma mērķis ir pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu savstarpējās mijiedarbības attīstības iespējas dienas ritā. Darbs sastāv no divām daļām: teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēta psiholoģiskā un pedagoģiskā literatūra par mijiedarbību un tās prasmju un iemaņu pilnveidošanas iespējām vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Darba empīriskajā daļā tiek veikts praktisks pētījums, kurā izmantotas metodes – pedagoģiskā novērošana un pedagoga praktiskais darbs. Empīriskajā daļā tiek aprakstīta metodoloģijas izstrāde, pētāmās grupas raksturojums, pētījuma norises apraksts un rezultātu analīze. Pētījumā piedalījās 22 bērni vecumā no 6 – 7 gadiem. Mijiedarbības iemaņu attīstības līmeņa noteikšanai tika izvēlēti vairāki uzdevumi un izstrādāti kritēriji mijiedarbības attīstības līmeņa novērtēšanai. Pētījuma gaitā tika konstatēta bērnu savstarpējās mijiedarbības uzlabošanās. Mijiedarbības attīstības rādītāji tika paaugstināti. Pēc pētījuma rezultātiem, var secināt, ka hipotēze apstiprinājās – vecākā pirmsskolas vecuma bērnu savstarpējās mijiedarbības attīstība būs sekmīgāka, ja pedagoģiskajā procesā tiks izmantots pāru vai mazo grupu darbs. Atslēgas vārdi: mijiedarbība, sadarbība, darbs pāros, darbs grupās. Diplomdarba apjoms: 53 lpp, 9 tabulas, 13 attēli, 6 pielikumi, 73 literatūras avoti. The Bachelor's thesis has been developed on “Promoting interaction between children of the older pre-school age”. In today's rapid era of technological development, the theme is topical and important, particularly when direct cooperation (communication and social interaction) is replaced by technology contacts. Pre-school age is the stage where technology has not yet taken a key role in mutual cooperation. This is why pre-school age is the most important step in the development of child-to-child relations. The aim of the study is to explore opportunities for the development of child-to-child interaction between older preschool-age children on a daily basis. The work consists of two parts: theoretical and empirical. The theoretical part analyses psychological and pedagogical literature on interaction skills-building opportunities for older preschool children. The empirical part of the work carries out a practical study using methods such as pedagogical observation and practical work of the educator. The empirical section describes the development of the methodology, the nature of the research group, the description of the study's progress, and the analysis of the results. The study involved 22 children aged 6-7. A number of tasks were selected to determine the level of development of interaction skills and the criteria for assessing the level of development of interaction were developed. The study identified improvements in child-to-child interaction. Interaction development rates were increased. According to the results of the study, the hypothesis of the thesis has been confirmed - the development of interpersonal interaction between older children of pre-school age will be more successful if the pedagogical process uses the work of couples or small groups. Keywords: interaction, collaboration, pairing work, working in groups. Volume of diploma: 53 pp, 9 tables, 13 pictures, 6 annexes, 73 sources of literature.