5-6 gadus vecu bērnu tēlainās domāšanas veicināšana gleznošanas procesā pirmsskolā
Author
Zumberga, Monta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma “5-6 gadus vecu bērnu tēlainās domāšanas sekmēšana gleznošanas procesā pirmsskolā” tika izvēlēta, balstoties uz problēmas aktualitāti, ka pedagoģiskais process kultūras un pašizpausmes mākslas jomā netiek organizēts mērķtiecīgi, skolotājs nerosina bērnus ekspresīvai darbībai gleznošanas procesā un nenodrošina bērniem radošai darbībai atbilstošu psiholoģisko un fizisko mācību vide. Tas norāda, ka bērns mākslinieciskā darbībā nespēj sevi realizēt, spontāni darboties un radīt jaunu ideju vai tēlu. Vizuālās mākslas apguve ir saistīta ar dzīvi, kura bērnam ir nozīmīga, nosaka jaunā kompetenču pieeja, kur kultūras un pašizpausmes mākslas joma balstīta uz kompetenci “jaunrade un iniciatīva” – saistīta ar bērna brīvības un radošās/tēlainās domāšanas sekmēšanu. Pētījuma mērķis ir teorētiski analizēt literatūru atbilstoši problēmai un praktiski pārbaudīt izvirzīto hipotēzi empīriskā pētījumā un analizēt iegūtos rezultātus. Bakalaura pirmajā nodaļā tiek teorētiski analizēta literatūru par tēlaino domāšanu un tās sekmēšanu dažādu autoru atziņās. Pamatojoties uz apkopoto informāciju par tēlaino domāšanu un tās sekmēšanu bija iespējams apkopot kritērijus un to rādītājus tabulas veidā. Kā arī izpētīts un analizēts bērnu raksturojums problēmas sakarā. Teorētiskā daļā tika aplūkoti autori – Z. Kagaines, V. Hibneres, Dz. Meikšānes, D. Kalējas-Gasparovičas, A. Randohas, B. Frīdenberga un D. Dzinteres, kā arī uz V. Zelmeņa, A. Šteinberga, I. Puškareva, L. Prindules, S, Kupšes un V. Golubinas atziņas uz kurām balstās pētījuma izstrāde. Otrajā nodaļā tika teorētiski noskaidrots kultūras un pašizpausmes mākslas jomas mācību saturs un pedagoģiskais darbs pirmsskolā. Trešajā nodaļā tiek izvēlētas pētījumam atbilstošās metodes, aprakstīts metodoloģiskais raksturojums. Tiek veikts empīriskais pētījums, kurš tiek pētīts pēc izvēlētajām metodēm, vērtēts pēc noteiktiem kritērijiem un to rādītājiem. Kā arī tiek pārbaudīta izvirzītā hipotēze, apkopoti un analizēti iegūtie rezultāti un izteikti secinājumi. Darba izstrādes laika posms: 08.06.2020. – 20.11.2020. Pētījuma izstrādē piedalījās: X pirmsskolas izglītības iestādes 12 bērni un 2 skolotāji no dažādiem reģioniem un lielu gadu starpību. Darba apjoms: 62.lpp., 20 attēli, 4 tabulas, 65 izmantotās literatūras avoti, 9 pielikumi. Atslēgas vārdi: tēlainā domāšana, gleznošana, 5-6 gadi, pašizpausme. Bachelor's thesis topic “Advancement of imaginative thinking of 5-6 year old children in the painting process in preschool” was chosen based on the topicality of the problem that the pedagogical process in the field of cultural and self-expression art is not organized purposefully, the teacher does not encourage children to express themselves in the painting process and is not able to provide children with a psychological and physical learning environment appropriate for creative activities. This indicates that the child is not able to realize himself / herself in artistic activity, to act spontaneously and to create a new idea or image. Acquisition of visual arts is related to life, which is important for the child, is determined by the new competency approach, where the field of cultural and self-expression art is based on the competence “creativity and initiative” - related to the promotion of the child's freedom and creative / imaginative thinking. The aim of the research is to theoretically analyze the literature according to the problem and to practically test the hypothesis in an empirical study and to analyze the obtained results. The first chapter of the bachelor theoretically analyzes the literature on imaginative thinking and its promotion in the cognitions of various authors. Based on the collected information on imaginative thinking and its promotion, it was possible to summarize the criteria and their indicators in tabular form. Also, the characteristics of children in relation to the problem are studied and analyzed. In the theoretical part the authors were considered - Z. Kagaine, V. Hibnere, Dz. Meikšāne, D. Kalēja-Gasparoviča, A. Randoha, B. Frīdenberga un D. Dzintere, V. Zelmenis, A. Šteinberga, I. Puškareva, L. Prindule, S, Kupše un V. Golubina - findings on which the development of the study is based. In the second chapter, the content of cultural and self-expression art field of study was theoretically clarified and and pedagogical work in preschool. In the third chapter, the methods corresponding to the research are selected, the methodological description is described. An empirical study is performed, which is studied according to the chosen methods, is evaluated according to certain criteria and their indicators. As well as the hypothesis is tested, the obtained results are summarized and analyzed and conclusions are expressed. Thesis development period: 08.06.2020. - 20.11.2020. The study involved: X pre-school 12 children and 2 teachers from different regions and a larg years difference. The scope of the bachelor's thesis: 62 pages, 20 pictures, 4 tables, 65 sources of used literature, 9 appendices. Keywords: imaginative thinking, painting, 5-6 years, self-expression.