Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu radošuma sekmēšana literāro darbu iepazīšanas procesā
Author
Puriņa, Sanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Darba temats: Vecākā pirmsskolas vecumposma radošuma sekmēšana literāro darbu iepazīšanas procesā. Pētījuma mērķis: Pētīt vecākā vecumposma bērnu radošās darbības sekmēšanu literāro darbu iepazīšanas procesā. Bakalaura darbs izstrādāts divās daļās ar iekļautām vairākām apakšnodaļām. Teorētiskā daļa – Ir apkopotas un analizētas pedagogu un psihologu, filozofu atziņas par radošumu, tika pētīti radošuma veidošanās nosacījumi vecākā pirmskolas vecuma bērniem. Pētīti literārie darbi kā radošuma atraisītāji bērniem, kā arī sniegts vecākā pirmskolas vecumposma bērnu psiholoģiskais raksturojums. Šajā vecumā bērni ir izzināt griboši, radoši un ziņkārīgi – zinātkāri. Bērni vēlas izzināt pasauli, pielietojot jau esošās zināšanas, apvienojot tās ar jauniegūtajām. Pirmsskolas vecumposms ir viens no svarīgākajiem cilvēka attīstības posmiem, tajā attīstās radošuma spējas turpmākajai dzīvei. Bērnu literatūra ļauj bērniem pieredzēt un iztēloties, radīt jaunu, citādu pasauli un izzināt to, kas ir reāls. Caur literārajiem darbiem bērns var izdzīvot pārdzīvojumus, piedzīvot jaunas emocijas, tās tiek bagātinātas tāpat kā pieredze. Empīriskā daļa – Sniegts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, izstrādāti radošas darbības vērtēšanas kritēriji. Ir sniegts pētāmās grupas raksturojums pētījuma sākumā un pētījuma beigās. Atspoguļota pētījuma gaita – bērnu iepazīšanās process ar literārajiem darbiem un to radoša izpausme. Pētījuma gaitā veikta bērnu radošuma analīze un izdarīti secinājumi par radošuma sekmīgu attīstību. Pierādījās un apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka literārie darbi atraisa un sekmē bērnu radošumu, ja tie tiek atlasīti atbilstoši bērnu interesēm, uztverei un pieredzei, tiek atbalstītas bērnu idejas, tiek radīta pozitīva un emocionāla vide bērnu pašvadītai darbībai. Darba struktūra – ievads, divas nodaļas, 4 tabulas, 35 attēli, secinājumi, izmantotā literatūra un informācijas avoti ( 55 no tiem ir 12 svešvalodas avoti) un 4 pielikumi. Darba apjoms – 81 lpp. Atslēgvārdi: iztēle, radošums, literārie darbi, vecākais pirmsskolas vecumposms, pašvadīta mācīšanās, pašizpausme. Subject: Promoting creativity of oldest pre-school children with literary work familiarization process. The aim: To study the promotion of the creative workings of older children in the process of avquiring literary works. The work of the bachelor has been developed in two parts with several sub-chapters included. Theoretical part – The learning of teachers and psychologistsm philosphers on creativity has been collected analysed, and the conditions for creativity in children of the older pre-school age have been studied. Literary works have been studied as unionists of creativity for children, as well as the psychological profiles of older children in preprimary school. At this age, children are curious, creative and curious – curiosity. Children want to explore the world by exploiting the knowloedge they already have, combinig them with the new ones. Early childhood is one of the most important stages of human development, developing creativity for future life. Children’s literature allows children to experience and visualize, create a new, different world and explore what is real. Through literary works, a child can survive experiences, experience new feelings, they are enriched in the same way as experience. Empirical part – Methodological justification for the study has been provided, criteria for evaluating creative activity have been developed. A description of the study group at the beginning of the study and at the end of the study has been provided.The course of the study is reflected in the process of introducing children to literary works and their creative expression. The study carried out an analysis of children’s creativity and concludes on the successful development of creativity. The hypothesis that literary works unleash and promote children’s creativity has been demonstrated and confirmed, when selected according to children’s interests, perceptions and experience, supports children’s ideas, creates a positive and emotiona; environment for children’s self-driving activities. The work structure - introduction, two chaptersm 4 tables, 35 picturesm conclusions, literature used and sources of information (55 of which are 12 foreign language sources) and 4 annexes. Amount of work – 81 pages. Keywords: Imagination, Creativtym Literary Jobs, Senior Pre-School Age, Self-directed Learning, Self-expression.