Patstāvības sekmēšanas iespējas pirmsskolā 3-4 gadīgiem bērniem
Author
Priede, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Purmale, Rasma
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir „Patstāvības sekmēšanas iespējas pirmsskolā 3 - 4 gadīgiem bērniem”, kura autore ir Iveta Priede. Pētījuma mērķis ir pētīt un analizēt bērnu patstāvību un patstāvības sekmēšanas iespējas pirmsskolas izglītības iestādē. Izstrādājot darbu tika izvirzīta hipotēze: bērni ir patstāvīgi, ja pieaugušie zina patstāvības attīstības ietekmējošos nosacījumus un nodrošina iespēju bērnam būt patstāvīgam. Darbs sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēta patstāvība, patstāvības attīstības ietekmējošie pamatnosacījumi, patstāvību ietekmējoši faktori 3 – 4 gadīgiem bērniem un iestādes vides raksturojums bērnu patstāvības sekmēšanai, kas balstās uz Ē. Ēriksona, Z. Freida, R. Fišera, I. Puškareva, A. Vecgrāves, S. Omarovas, D. Dzinteres, R. Purmales, D. Vigules, S. Miezītes u.c autoru atziņām. Praktiskajā daļā tika veikts pētījums Ķekavas novada X pirmsskolas izglītības iestādē, 3 līdz 4 gadu vecuma bērnu grupā. Pētījumā piedalījās 24 bērni, 12 zēni, 12 meitenes un viņu vecāki. Pētījums balstās uz pedagoģisko darbību pastāvības sekmēšanai un vecāku anketēšanai pētījuma sākumā un beigās. Pētījuma izvirzītā hipotēze apstiprinājās - bērni ir patstāvīgi, ja pieaugušie zina patstāvības attīstības ietekmējošos nosacījumus un nodrošina iespēju bērnam būt patstāvīgam. Bakalaura darbs sastāv no 55 lapām, 1 tabulas, 21 attēliem, 3 pielikumiem, 38 literatūras avotiem. Atslēgas vārdi: Patstāvība, pašvērtējums, autonomija, 3-4 gadīgi bērni, pirmsskola The theme of the Bachelor work: “Opportunities to promote independence in preschool for 3-4 year old children” by Iveta Priede. The aim of the research is to study and analyze children's ability being independent and opportunities to promote children being independent in a pre-school educational environment. When developing the work, a hypothesis was put forward: children in their actions are independent if adutls around them know the conditions of independence and provide an opportunitys for the children to be independent. The work consists of theoretical and practical part. The theoretical part analyzes independence, the basic conditions influencing the development of independence, factors influencing independence for 3-4 year old children and the characteristics of the institution's environment for promoting children's independence, which is based on: E. Erikson, Z. Freid, R. Fischer, I. Pushkarev, A. Vecgrave, S. Omarova, D. Dzinterest, R. Purmale, D. Vigule, S. Miezite and others. In the practical part, a research was carried out in Ķekava region X pre-school educational institution, in a group of children aged 3 to 4. The study involved 24 children, 12 boys, 12 girls and their parents. The research is based on pedagogical activities to promote children`s independence and to survey parents at the beginning and end of the research. The hypothesis put forward in the research was confirmed - children in their actions are independent if adults around them know the conditions of independence and provide an opportunitys for the children to be independent. The Bachelor work consists of 55 pages, 1 table, 21 images, 3 appendices, 38 literature sources. Keywords: Independence, self-assessment, autonomy, 3-4 year old children, preschool