Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu stāstītprasmes pilnveidošanās literāro darbu iepazīšanas procesā
Author
Zandberga, Dina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Vārds Uzvārds: Dina Zandberga. Darba temats: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu stāstītprasmes pilnveidošanās literāro darbu iepazīšanas procesā. Darba mērķis: Pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu stāstītprasmes pilnveidošanos literāro darbu iepazīšanas procesā. Pētījuma apraksts: •Teorētiskā daļa – tiek pētīta bērnu runas attīstība pedagogu, psihologu, filozofu un valodnieku atziņās; sniegts runas vispārīgs raksturojums un attīstības galvenie uzdevumi; atklātas stāstītprasmes veidošanās likumsakarības un arī literārie darbi kā līdzeklis bērnu stāstītprasmes sekmēšanā. •Empīriskā daļa – atspoguļotas literāro darbu izmantošanas iespējas bērnu stāstītprasmes sekmēšanai; sniegts bērnu stāstītprasmes raksturojums pētījuma sākumā un beigās, ir izstrādāti kritēriji bērnu stāstītprasmes līmeņa noteikšanai; tiek aprakstīta pētījuma gaita, kurā bērni tiek iepazīstināti ar literāro darbu, lai varētu izvērtēt un analizēt bērnu stāstītprasmes sekmēšanu. Pētījuma gaitā apstiprinājās hipotēze – literārie darbi sekmē bērna stāstītprasmi, ja tie tiek atlasīti atbilstoši bērna interesēm, pieredzei, konkrētai situācijai un tiek radīta labvēlīga, stāstījumu rosinoša vide. Darba struktūra: titullapa, anotācija (latviešu, angļu), ievads, teorētiskā daļa, empīriskā daļa, secinājumi, priekšlikumi, literatūras avoti, pielikumi. Darba apjoms: darbs sastāv no 59 lappusēm, kurās iekļautas 5 tabulas, 10 attēli, 3 pielikumi un 58 literatūras un citi avoti (latviešu valodā, svešvalodā). Atslēgas vārdi: stāstītprasme, literārais darbs, stāstītprasmes pilnveidošana, pasaka. Name, Surname: Dina Zandberga. Title of Bachelor’s Thesis: The improvement of narrative skills while becoming knowledgeable about literary work for children in the oldest pre-school age. The goal of the paper: To study the improvement of narrative skills while becoming knowledgeable about literary work for children in the oldest pre-school age. The description of the study: •The theoretical part is devoted to the study of the development of children’s speech in quotes of educators, psychologists, philosophers, and linguists; the general characteristics and main tasks for the development are described; regularities in the ability to re-tell stories, as well as literary works as a mean for improving the ability to re-tell stories are acknowledged. •In the empirical part the possibilities for using literary works as a mean for improving the ability to re-tell stories are revealed; the characteristics of children’s ability to re-tell the story are presented at the beginning and at the end of the paper, criteria for stating the level of children’s ability to re-tell the story is developed; the course of the study, throughout which literary work is presented to children in order to evaluate and analyze the means for improving the ability to re-tell stories, is described. During the study, the hypothesis was confirmed – literary works improve children’s ability to re-tell stories if chosen according to the interests and experience of the children, the exact situation and if favorable, narrative encouraging environment is created. The structure of the paper: title page, annotation (in Latvian, in English), introduction, theoretical part, empirical part, conclusions, proposals, references, appendices. The volume of the paper: the paper consists of 59 pages, with 5 tables, 10 pictures, 3 proposals and 58 literature and other references (in Latvian and foreign languages) included. Key words: narrative skills, literary work, the improvement of narrative skills, fairy tale.