3-4 gadīgu bērnu matemātisko prasmju sekmēšana āra rotaļās
Author
Asmane, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Līga Asmane. Kvalifikācijas darba temats: “3-4 gadīgu bērnu matemātisko prasmju sekmēšana āra rotaļās”. Darba mērķis ir teorētiski un praktiski izzināt 3-4 gadīgu bērnu matemātisko prasmju sekmēšanas iespējas āra rotaļās. Pētījuma objekts ir āra rotaļas pedagoģiskajā procesā pirmsskolā, pētījuma priekšmets ir 3-4 gadīgu bērnu matemātisko prasmju attīstība. Mērķa sasniegšanai tika realizēti sekojoši uzdevumi: 1. Raksturot pirmsskolas vecuma bērnu dažādu prasmju veidošanos un attīstību; 2. Analizēt pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku atziņas par matemātiskām prasmēm; 3. Izzināt matemātisko prasmju sekmēšanas iespējas āra darbībās; 4. Praktiski pētīt matemātisko prasmju sekmēšanu; 5. Apkopot un analizēt pētījumu rezultātus, izstrādāt secinājumus. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Kvalifikācijas darbā tika analizētas autoru A. Šponas, V. Golubina, I. Bullas-Bitenieces, I. Krūmiņas, D. Dzintares, I. Stangaines, J. Aunītes, I. Helmanes, R. Andersones un citu autoru atziņas par vecuma īpatnībām, matemātiskām prasmēm un āra rotaļu nozīmi 3-4. gadīgu bērnu prasmju attīstībā. Darba teorētiska daļa sastāv no trīs apakšnodaļām. Pirmajā apakšnodaļā tiek izzināta bērna attīstība, raksturojums un to spējas. Otrajā apakšnodaļā tiek apskatīta matemātisko prasmju attīstība pirmsskolā. Trešajā apakšnodaļā tiek izzinātas āra rotaļas, kā matemātisko prasmju sekmētājas. Darba empīriskā daļa tiek atspoguļota otrajā nodaļā un tā sastāv no četrām apakšnodaļām. Lai noskaidrotu 3-4 gadīgu bērnu matemātisko prasmju sekmēšanas iespējas āra rotaļās, tika izmantota tiešā novērošana. Kvalifikācijas darbā tika izvērtēts bērnu matemātisko prasmju attīstības līmenis pētījuma sākumā un beigās. Bērnu prasmes tika sekmētas ar praktisko darbības palīdzību, bērniem piedāvājot caur āra rotaļām apgūt matemātiskās prasmes. Apkopojot iegūtos rezultātus, tiek veikta analīze un izstrādāti secinājumi. Kvalifikācijas darba apjoms ir 44 lapaspuses., darbā iekļauti 16 attēli un 3 tabulas, izmantoti 47 literatūras un informācijas avoti. Author of qualification assignment: Liga Asmane. The topic of the qualification assignment is fostering mathematical competence through outdoor play for 3-4 years old children. Research's study aim is to theoretically and practically acquire 3-4-year-old children's mathematical competence possibilities of fostering in outdoor play. The subject of study is outdoor play in the pedagogical process for primary school, the object of study - the development of mathematical competence for 3-4- years old children. To accomplish the aims of the research’s study following tasks were implemented: 1. To feature the formation of primary school children's various competencies and development; 2. To analyze pedagogical and psychological scientist realizations about mathematical competencies; 3. To practically research mathematical competencies fostering; 4. To summarize and analyze research results, develop conclusions. Qualification assignment depicts from the theoretical and empirical part, analysing authors A. Šponas, V. Golubina, I. Bullas- Bitenieces, I.Krūmiņas, D. Dzintares, I.Stangaines, J.Aunītes, I.Helmanes, R. Andersones and other authors' realizations about peculiarities of age and mathematical competencies and outdoor play significance for 3-4-years old children competencies development. The assignments theoretical part consists of three subsections. The first subsection explores the child's development, characteristics, and abilities. The second subsection deals with the development of mathematical competencies in primary school. The third subsection explores outdoor games as facilitators of mathematical competence. The empirical part of the assignment is presented in the second chapter and consists of four subsections. Direct observation was used to establish the possibilities to facilitate the mathematical competencies of 3-4-year-old children in outdoor games. The level of development on children's mathematical competencies was assessed at the beginning of the research and at the end. Children's competencies were facilitated with the aid of practical activities, to provide for children to acquire mathematical competencies through outdoor games. Summarizing the obtained results, the analysis is carried out and conclusions are drawn. The Qualification assignment consists of 44 pages including 3 tables, 16 pictures, 47 literature and information sources and appendices.