Pedagoģiskie paņēmieni bērnu pašapziņas attīstīšanā agrās bērnības vecumā
Autor
Šnirjova, Lana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba temats: „Pedagoģiskie paņēmieni bērnu pašapziņas attīstīšanā agrās bērnības vecumā”. Kvalifikācijas darba autors: Lana Šnirjova. Kvalifikācijas darba vadītājs: Prof. Dr. psych Tija Zīriņa. Pētījuma mērķis: teorētiski pētīt un praktiski pamatot pedagoģiskos paņēmienus bērnu pašapziņas attīstīšanā agrās bērnības vecumā. Pētījuma mērķa sasniegšanai tika izvirzīti šādi uzdevumi: 1)veikt analīzi par bērnu pašapziņas jēdzienu pedagogu un psihologu teorijās; 2)sniegt bērnu attīstības likumsakarību analīzi agrās bērnības vecumposmā; 3)veikt pētījumu par bērnu pašapziņas attīstīšanu šajā vecumposmā. Darbs sastāv no 2 daļām: teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā 1. nodaļā analizēti R. Berna, Ļ. Vigotska, A. Milleres, I. Aunītes un citu psihologu un pedagogu darbi, kuros raksturots pašapziņas jēdziens un tās attīstības būtība, kā arī izpētīti pašapziņas attīstību veicinošie paņēmieni agrās bērnības vecumposmā, pirmsskolā, kā arī vecāku loma šajā procesā. Kvalifikācijas darba 2. nodaļā sniegta bērnu attīstības likumsakarību analīze par agrās bērnības vecumposmu attīstību. Darba 3. daļā, kas ir darba empīriskā daļa, ir atspoguļota pedagoģiskā izmeģinājumdarbība, bērnu novērojums, veikta novērojuma analīze. Darba empīriskajā daļā veikta vecāku anketēšana ar mērķi izzināt viņu viedokli pētāmās tēmas kontekstā, kā arī veikts novērojums un eksperiments ar 1,6—3,1 gadu veciem bērniem ar mērķi novērtēt viņu sākotnējo pašapziņas attīstības līmeni. Pedagoģiskā darba rezultāti liecina, ka jaunākā pirmsskolas vecuma bērna pašapziņas attīstību var sekmīgi veicināt, ja tiks izvēlētas vecumam atbilstošas metodes. Atslēgas vārdi: pašapziņa, pašvērtējums, attīstība, rotaļas, emocijas. Kvalifikācijas darba apjoms: 57 lpp., 18 attēli, 6 tabulas, 3 pielikumi. 34 literatūras avoti, no tiem: 25- latviešu valodā, 4- angļu valodā, 4- krievu valodā, 1- lietuviešu valodā. Qualification research topic: “Pedagogical techniques for children self-awareness development in early childhood”. Qualification research author: Lana Šnirjova Supervisor: Prof. Dr. Psych Tija Zīriņa Objective of the study: conduct theoretical research and practically justify pedagogical techniques for children self-awareness development in early childhood. In order to achieve research objective, five following tasks were suggested: 1)conduct analysis on children self-awareness as term in pedagogical and psychological theories; 2)conduct children development in early childhood interrelation analysis; 3)conduct research on children self-awareness development in this age. Research consists of 2 parts: theoretical and empirical. Theoretical part in 1st paragraph analyzes R. Berna, Ļ. Vigotska, A. Milleres, I. Aunītes and other psychologists and teachers` studies, that characterize self-awareness and essence of its development, on top of that, techniques that foster children self-awareness development in early childhood, preschool, as well as parents` role in this process. In the second part of the research child development interrelation analysis on early childhood development. The third part of the research, an empirical part of it, reflects on pedagogical experimental work, children observation, observation analysis conducted. Emphirical part of the research a survey was conducted for parents in order to understand their opinion on the research question, as well as an observation and experiment conducted on children in age of 1,6—3,1 in order to evaluate their original self-awareness development level. Pedagogical work outcomes show that the youngest preschool child self-awareness development can be enhanced in case of methodology according to the age is chosen. Key words: self-awareness, self-esteem, development, games, emotions. Qualification work volume: pages- 57, pictures- 18, tables- 6, attachments- 3, references- 34, Latvian- 25, English- 4, Russian- 4, 1- Lithuanian.