Literārie darbi stāstītprasmes sekmēšanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
Autor
Elbrete, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba temats: “Literārie darbi stāstītprasmes sekmēšanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem.” Darba autore: Inga Elbrete Pētījuma mērķis: Pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu stāstītprasmes veidošanos literāro darbu iepazīšanas gaitā. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskā daļa – tiek analizētas dažādu autoru, pedagogu, filozofu un psihologu, teorētiskās atziņas par runas un valodas attīstību un tās galvenjiem uzdevumiem vecākā pirmsskolas vecuma bērniem, par to ietekmi stāstītprasmes veidošanās procesā. Ir sniegtas teorētiskās atziņas par stāstītprasmes attīstību kā galveno uzdevumu vecākā pirmskolas vecuma bērniem un analizēta literāro darbu ietekme uz bērna stāstīprasmes sekmēšanu. Empīriskā daļa – tiek sniegts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, tiek atspoguļota bērnu stāstīprasmes veidošanās literāro darbu iepazīšanas procesā. Ir izstrādāti kritēriji bērnu stāstīprasmes novērtēšanai, sniegts bērnu stāstīprasmes raksturojums pētījuma sākumā un pētījuma beigās. Tiek aprakstīta pētījuma gaita, kurā bērni tiek iepazīstināti ar dažāda veida literārajiem darbiem, lai novērotu un novērtētu, kā, izmantojot literāros darbus, tiek sekmēta bērna stāstīprasme. Iegūtie rezultāti ir analizēti un atspoguļoti tabulās un digrammās. Kvalifikācijas darba struktūra sastāv no: ievads, 2 nodaļas, 77 lapām, 9 attēliem, 3 tabulām, 3 pielikumiem un 50 vienības izmantoto literatūras un avotu saraksts. Literatūras un izmantoto avotu sarakstu veido vienības latviešu un krievu valodā. Atslēgas vārdi: stāstīprasme, literārie darbi, vecākais pirmsskolas vecums, stāstīprasmes sekmēšana, kritēriji. The subject of the qualification work: Literary works – means promoting narrative skills for older children of pre- school age. The author of the work: Inga Elbrete The objective of the work: Investigation of the formation of pre-school age during the process of getting acquainted with literary works. The work consists of two parts: theoretical and empirical. Theoretical part – theoretical conclusions of different authors, pedagogues, philosophers un psychologists on the development of speech and language and its main tasks an the impact of these conolusions on the formation of narrative skills for older children of pre-school age have been investigated. Theoretical conclusions on the development of narrative skills as main task for older [re-school age children have been presented. The influence of literary works on the promotion of narrative skills has been analysed. Empirical part – methodological motivation of the work and the formation of narrative skills during the process of getting acquainted with literary works have been presented. Criteria for assessing narrative skills of children have been worked out, the description of narrative skills af children has been given in the ontroductory and ending part of the work. The process of investigation during which the children get acquainted with literary works of different kind is described to observe and estimate how making use of literary works promote narrative skills. The obtained results are analysed and reflected in the tables and diagrams. The qualification work consist of 77 pages, 9 pictures, 3 tables and 3 appendices. Literature and sources used make the list of 50 units in the Latvian and the Russian language. Key words: narrative skills, literary works, older pre-school age, promotion of narrative skills.