Ieradumos balstītu tikumu veidošanās vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
Автор
Černova, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darba temats – Ieradumos balstītu tikumu veidošanās vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Pētījuma aktualitāti noteica bērnu sadarbības prasmes un grūtības ikdienas pieklājīgā un draudzīgā attieksmē bērniem vienam pret otru, kā arī pieaugušajiem. Kvalifikācijas darba mērķis ir teorētiski un praktiski pētīt ieradumos balstītu tikumu veidošanos vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēta literatūra par vērtībām, to veidošanos un tikumisko vērtību stiprināšanu, kā arī daiļdarbu pozitīvo ietekmi tikumisko vērtību veidošanās procesam. Teorētiskajā daļā tiek sniegtas dažādu autoru atziņas par ieradumu veidošanos, un uz tiem balstītu bērna tikumisko vērtību izpratni. Empīriskā daļa veikta vecākā pirmsskolas vecuma bērnu grupā, lai pētītu ieradumos balstītu tikumu veidošanos. Aprakstītas darba pētījuma metodes, izstrādāti vērtēšanas kritēriji, sniegts pētāmās grupas bērnu raksturojums un atspoguļota pētījuma norise – bērnu intervēšana, novērošana un pārrunas, lai būtu iespējams noteikt bērnu izpratni par savas un citu rīcības pareizību, to darot ar literāro darbu lasīšanu, to pārrunāšanu un attēlošanu mākslinieciskajā darbībā. Iegūtie rezultāti ir apkopoti un analizēti. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka literārie darbi veicina bērnu tikumisko vērtību veidošanos tad, ja tie tiek atlasīti atbilstoši bērnu attīstības pakāpei, interesēm un konkrētai situācijai un ja tiek mērķtiecīgi pārrunāti, uzklausot bērnu viedokli, izrunājot daiļdarba domu. Kvalifikācijas darba struktūra – ievads, divas nodaļas ar apakšnodaļām, 4 tabulas, 26 attēli, 5 pielikumi, 44 literatūras avoti. Kvalifikācijas darba apjoms – 78 lapas. Atslēgas vārdi: vērtības, ieradumi, tikumi, vecākā pirmsskolas vecuma bērni, daiļdarbi. The topic of the qualification work: Development of habits based virtues of older preschool children. The topicality of the research was determined by children's cooperation skills and difficulties in the daily polite and friendly attitude of children towards each other, as well as adults. The aim of the qualification work is to theoretically and practically study the formation of habits based on virtues for older preschool children. The study consists of two parts - theoretical and empirical. The theoretical part analyzes the literature on values, their formation and strengthening of moral values, as well as the positive impact of works of art on the process of formation of moral values. The theoretical part provides the findings of various authors on the formation of habits and the understanding of the child's moral values based on them. The empirical part was performed in the older group of preschool children to study the formation of habits based on their virtues. Work research methods are described, evaluation criteria are developed, characteristics of the children in the research group are provided and the course of the research is reflected - interviewing, observing and discussing children to determine children's understanding of their own and others' actions by reading, discussing and depicting literary works in artistic activity. The obtained results are summarized and analyzed. In the course of the research, the hypothesis was confirmed that literary works promote the formation of children's moral values if they are selected according to children's level of development, interests and specific situation and if they are purposefully discussed by listening to children's views and expressing the idea of art. Structure of the qualification work - introduction, two chapters with subsections, 4 tables, 26 figures, 5 appendices, 44 references. Volume of qualification work – 78 pages. Keywords: values, habits, virtues, older preschool children, works of art.