3 - 4 gadus vecu bērnu radošās darbības pieredzes bagātināšana dizaina un tehnoloģiju nodarbībās pirmsskolā
Автор
Arāja, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darba temats: „ 3-4 gadus vecu bērnu radošās darbības pieredzes bagātināšana dizaina un tehnoloģiju nodarbībās pirmsskolā”. Darba autore: Agnese Arāja Darba mērķis ir analizēt teorētiskās atziņas un empīriski pārbaudīt kā dizaina un tehnoloģiju nodarbībās pirmsskolā bagātināma 3-4 gadus vecu bērnu radošās darbības pieredze. Darbs ir strukturizēts divās daļās- teorētiskās daļas un empīriskās daļas, kurām ir vairākas apakšnodaļas. Darba teorētiskajā daļā tika analizēta literatūra un avoti par radošuma bagātināšanas iespējām dizaina un tehnoloģiju jomās. Pirmajā nodaļā tiek aplūkotas radošās darbības pieredze un tās bagātināšanas iespējas un atziņas dažādu autoru skatījumā. Kā arī analizēta literatūra par bērnu psiholoģisko raksturojumu pirmsskolas vecumā no 3-4 gadiem. Otrajā nodaļā tiek analizēts mācību jomas saturs un pedagoģiskā darbība tehnoloģiju un dizaina mācību priekšmetā pirmsskolā. Darba empīriskajā daļā tika veikts pētījums par bērnu radošuma bagātināšanu, darbojoties praktiskajās nodarbībās. Darbā tika izmantota novērošana un pedagoģiskā darbība un bērnu darbu analīze. Pētījums tika veikts ar 10 bēŗniem, vecumā no 3 līdz 4 gadiem. Sākumā tika izstādāti radošās darbības pieredzes kritērijus un pazīmes augstam un zemam līmenim un tika veikta izmēģinājuma nodarbība, kam sekoja tālākās nodarbības, jau mērķiecīgi organizētas , lai apgūtu vēl nepieciešamās prasmes un uzlabotu sniegumu. Pētījuma beigās tika apkopoti un analizēti pētījumā iegūtie rezultāti. Pētījuma jautājums: „Kā dizaina un tehnoloģiju nodarbībās pirmsskolā bagātināma 3-4 gadus vecu bērnu radošās darbības pieredze?” Veicot pētījumu tika rasta atbilde, ka radošās darbības pieredze tiks bagātināta visefektīvāk nodarbībās piedāvājot interesantus un daudzveidīgus mācību materiālus un tehnikas, sekmējot bērnu patstāvību un izvēles brīvību, pievēršot uzmanību bērnu sīkās muskulatūras vingrināšanai un organizējot nodarbības kā iekštelpās, tā āra nodarbībās. Atslēgvārdi: Radošuma bagātināšana, tehnoloģiju jomas, 3-4 gadus veci bērnu mācīšanās, pirmsskola. Kvalifikācijas darbs sastāv no 2 daļām, tā apjoms ir 52 lappuses., kurā ir iekļauti 2 attēli, 3 tabulas, izmantoti 20 literatūras avoti un pievienoti 9 pielikumi. The topic of the qualification thesis is: “Enrichment of creative activity experience for 3-4 year old children in design and technology classes in preschool”. Author: Agnese Arāja The aim of the work is to analyse theoretical findings and empirically test how the experience of creative activity for 3-4 years old children can be enriched in design and technology classes in preschool. The work is structured in two parts - theoretical part and empirical part, which have several subchapters. The theoretical part of the thesis analysed the literature and sources on the possibilities of enriching creativity in the fields of design and technology. The first chapter analyses experience of creative activity and the possibilities and insights of its enrichment from the point of view of various authors. Psychological characteristics of children in preschool age from 3-4 years is also analysed in this chapter. The second chapter analyses the content of pedagogical activity and methods in technology and design subject in preschool. In the empirical part of the work, was conducted a study on enriching children's creativity through practical classes. In thesis were used observation and pedagogical activity and analysis of children's work. The study was performed with 10 children aged 3 to 4 years old. Initially, the criteria and features of creative activity experience were exhibited at a high and low level, and a pilot session was conducted, followed by further sessions, already purposefully organized to acquire the necessary skills and performance improvements. At the end of the study, the results were obtained, summarized and analysed. This research question was: "How should be enriched experience of creative activity for 3-4 year old children in design and technology classes in preschool?" In conclusion research found that the experience of creative activity will be enriched most effectively by offering interesting and diverse teaching materials and techniques, promoting children's independence and freedom of choice, paying attention to children's small muscle exercises and organizing classes both indoors and outdoors. Keywords: Enrichment of creativity, design and technology classes, 3-4 years old children's learning process, preschool. The qualification thesis consists of 2 parts, its volume is 52 pages, includes 2 figures, 3 tables, 20 references and 9 appendices.