• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4 gadu vecu bērnu uzmanības attīstības veicināšana rotaļās pirmsskolas pedagoģijas procesā

Thumbnail
View/Open
299-79700-Pilka_Lolita_lp18087.pdf (1016.Kb)
Author
Piļka, Lolita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Lolitas Pilķas izstrādātā kvalifikācijas darba ”4 gadu vecu bērnu uzmanības attīstības veicināšana rotaļās pirmsskolas pedagoģiskajā procesā” mērķis ir teorētiski un empīriski iz-pētīt bērnu uzmanības attīstības veicināšanu lomu rotaļās pirmskolas pedagoģiskā procesā. Pētījumā izmantotas metodes: zinātniskās literatūras analīze; novērošana, testēšana, aptauja, statistiskās metodes datu apstrādei. Pētījumā analizētas teorētiskās atziņas par uzmanības jēdzienu, tās galveniem attīstības aspektiem bērniem četru gadu vecumā; analizēti agrāk veiktie pētījumi, kas veltīti pirmsskolas vecuma bērnu uzmanības attīstībai; analizēti rotaļu veidi un to ietekme uz bērnu uzmanības pilnveidi pedagoģiskajā procesā. Praktiskajā pētī-jumā tika veikta četru gadu vecu bērnu uzmanības izpēte pirms un pēc sižetisko lomu rotaļu novadīšanas. Iegūtie pētījuma rezultāti parādīja, ka sižetiskās lomu rotaļas pilnveido bērnu uzmanības līmeni, veicina uzmanības koncentrēšanās iemaņas, palielina uzmanības apjomu.
 
The aim of the qualification work “Promotion of four-year-old children's attention development in play in the pre-school pedagogical process” developed by Lolita Pilka is to theoretically and empirically study the role-playing influence on the attention development of four-year-old children's. Methods used in the research: analysis of scientific literature; observation, testing, survey, statistical methods for data processing. The study analyzes the theoretical findings about the concept of attention, its main developmental aspects of children aged four years; analyzed previous research dedicated to the development of attention of pre-school children; the types of games and their influence on the improvement of children's attention in the pedagogical process are analyzed. In the practical study, the attention of four-year-old children was studied before and after the plot role-playing. The obtained results of the research showed that the plot role-playing games increase children's level of attention, ability of attention concentration and the amount of attention.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53568
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV