Drošu interneta lietošanas paradumu veicināšana sākumskolas mācību procesā
Author
Kociņa, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Internets mūsdienās ir viens no visvieglāk pieejamajiem masu saziņas, kā arī informācijas ieguves līdzekļiem. Tehnoloģijas kļuvušas brīvi pieejamas gan mājās, gan skolās līdz ar to ienākšanu bērnu ikdienā var rasties dažādi apdraudējumi, kas var būt saistīti ar vardarbību, vai arī citu negatīvu pieredzi. Palielinoties bērnu interesei par internetu, nākas saskarties ar dažādām problēmām, viena no lielākajām - kā nodrošināt atbilstošu interneta vidi bērniem, ņemot vērā to vajadzības un vecumposma īpatnības. Pētot interneta lietotāju drošību tiešsaistē, ir nozīmīgi izprast, cik lielā mērā ir velkamas līdzības starp drošību ikdienā un drošību tiešsaistē. Interneta popularitāti lielā mērā veicināja tieši izpausmes brīvība un informācijas pieejamība – iespēja uzzināt un iepazīt jaunas lietas, notikumus un cilvēkus, droši paust savu viedokli u.tml., kā arī nenoliedzami nozīme ir bijusi interneta lietotāju anonimitātei tiešsaistē. Lielākā daļa skolēni sākumskolas periodā izmanto sociālos tīklus, kuri ļauj viņiem ne tikai sūtīt ziņojumus viens otram un dalīties ar informāciju personīgi, bet arī izvietot un apskatīt informāciju, fotogrāfijas un video par sevi un citiem, plašā sociālajā telpā. Tāda veida personīgas informācijas atklātība un pieejamība, padara šo informāciju un tās īpašniekus neaizsargātus no tādiem negatīvās ietekmes veidiem, kā – psiholoģiska vardarbība vērsta pret informācijas īpašnieku un viņa tuviniekiem gan virtuālajā telpā, gan reālajā dzīvē, jo lielākā daļa sociālie tīkli ir domāti bērniem, kuri vecāki par 13 gadiem. Digitālas tehnoloģijas nodrošina starpdisciplināru domāšanas pamatu un sagatavo skolēnus pilnvērtīgai iekļaušanai sabiedrībā. Tieši sākumskolas periodā tiek veidotas digitālās pamatprasmes, bet veicot teorijas apkojumu var secināts, ka skolēnu digitālo prasmju līmenis nav pietiekami augsts. Tas nozīmē, ka skolēniem būs grūtāk sasniegt pamatprasības mācību priekšmeta apguvē, jo lielāka daļa bērnu izmanto šo vidi izklaidei vai arī meklējot informāciju. Today, the Internet is one of the most readily available means of mass communication as well as information retrieval. Technology becomes freely available on a daily basis at home and in schools, so entering children in their daily lives can lead to various dangers, which can be associated with various types of violence, as well as other negative experiences. As children's interest in the Internet increases, they face various challenges, one of the biggest of which is how to provide an appropriate Internet environment for children, taking into account their needs and age. When researching the safety of Internet users online, it is important to understand the extent to which there are similarities between everyday safety and online safety. The popularity of the Internet has been greatly enhanced by freedom of expression and access to information - the opportunity to learn and get to know new things, events and people, to express one's opinion safely, etc., as well as the anonymity of Internet users online. Most students use social networks during primary school, which allow them not only to send messages to each other and share information in person, but also to post and view information, photos and videos about themselves and others in a large social space. The openness and availability of this type of personal information makes this information and its owners vulnerable to such negative effects as: - psychological violence against the owner of the information and his relatives, both in cyberspace and in real life, as most social networks are aimed at children who older than 13 years. Digital technologies provide a basis for interdisciplinary thinking and prepare students for full inclusion in society. It is during the primary school period that basic digital skills are developed, but a survey of the theory can conclude that the level of students' digital skills is not high enough. This means that it will be more difficult for students to meet the basic requirements for learning the subject, as most children use this environment for entertainment or information.