SPĒLES VĀRDU KRĀJUMA BAGĀTINŠANAI 5-6 GADUS VECIEM BĒRNIEM AR VALODAS SISTĒMAS NEPIETIEKAMU ATTĪSTĪBU
Author
Bobrovska, Ella
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbs izstrādāts par tematu „Spēles vārdu krājuma bagātināšanai 5 – 6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību”. Pētījuma mērķis ir teorētiski izpētīt un empīriski pārbaudīt spēļu metodes iespējas logopēdiskajā darbā vārdu krājuma bagātināšanai 5 – 6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Darba teorētiskajā daļā pētīta vārdu krājuma attīstība ontoģenēzē, analizēts valodas sistēmas nepietiekamas attīstības jēdziens un izpausmes 5 – 6 gadu vecumā. Aplūkots spēļu jēdziens un analizēta spēļu izmantošana logopēda praksē. Teorētiskās daļas izstrādē izmantoti galvenokārt Latvijas un Krievijas logopēdu pētījumi, kā arī atsevišķas publikācijas angļu valodā. Empīriskajā daļā analizēts 8 vecākā pirmsskolas vecuma bērnu ar valodas sistēmas nepietiekama attīstība vārdu krājums, aprobētas 17 spēles, atklājot, kā to noteikumi ir variējami atkarībā no katra bērna iespējām, stiprajām pusēm un vajadzībām. Pēc attīstošā logopēda darba tika konstatēta pozitīva dinamika visiem bērniem. Visvājākā dinamika attiecināma uz apstākļa vārdu un prievārdu lietojumu, grūtības saglabājušās darbības vārdu nozīmju precizēšanā, izmantojot priedēkļus. Šajās jomās nepieciešams turpināt logopēdisko darbu. Kopumā sasniegtie rezultāti vērtējami pozitīvi, kas ļauj apstiprināt sākumā izvirzīto hipotēzi: 5 – 6 gadu vecu bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību vārdu krājums tiek bagātināts, ja: logopēds piedāvās daudzveidīgas spēles, kuru saturs atbilst bērnu individuālajām spējam, interesēm un pieredzei. Pētījuma noslēgumā izstrādāti daži ieteikumi logopēdiem, kas piešķir darbam praktisku nozīmīgumu. Darba apjoms: 96 lappuses, ietverti 9 attēli, 6 tabulas, literatūras saraksts no 73 vienībām, metodisko atbalsta materiālu saraksts no 16 vienībām, pievienoti 8 pielikumi. Atslēgas vārdi: valodas sistēmas nepietiekama attīstība, 5 – 6 gadu vecuma bērni, vārdu krājums, spēles, logopēda darbs. The present research deals with the theme “Vocabulary enrichment games for 5 – 6 year old children with insufficient development of the language system”. The aim of the research is to theoretically study and empirically check the capability of the game-based method in the logopaedic work such as 5 – 6 year old children with insufficient development of the language system vocabulary enrichment. The theoretical part dwells upon the analyses of the vocabulary development during the ontogeny, analysis of the term “insufficient development of the language system” and manifestation at the age of 5 – 6. The term “games” was considered and games’ usage in the logopaedic work was researched. Mainly Latvian and Russian logopaedic sources have been studied, however individual English publications have also been analysed. The empirical part throws light upon 8 older pre-school age children with insufficient development of the language system, where 17 games have been made use of with the further change of the rules to follow the child's capability, strength and necessities. After the developing logopaedic work each child showed positive dynamics. The least strong dynamics was noticed at the usage of adverbs and prepositions, difficulties with verbs’ meaning clarification are still present when using them with prefixes. These areas require additional logopaedic work. The results achieved have been evaluated as positive which has lead the author to conclude that the hypothesis “5 – 6 year old children with insufficient development of the language system vocabulary is enriched, if a speech therapist provides diverse games which content is complying to the children individual capabilities, interests and an experience” has been valid. In conclusion advice for speech therapists is carried out which introduces practical importance to the paper. Volume: 96 pages, 9 images, 6 charts, 73 literature sources, list of teaching aids consisting of 16 units, 8 annexes. Key words: insufficient development of the language system, 5 – 6 year old children, vocabulary, logopaedic work, games.