Individuālais korekcijas darbs runas traucējumu mazināšanai bērniem ar ambliopiju un šķielēšanu pirmsskolas vecumā
Author
Abersone, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba nosaukums: „Individuālais korekcijas darbs runas traucējuma mazināšanai bērnam ar ambliopiju un šķielēšanu pirmsskolas vecumā.” Darba autore: Gita Abersone Darba zinātniskā vadītāja: Dr. paed., prof. Ilze Šūmane Darba apjoms: 89 lappuses, 20 attēli, 7 tabulas, 10 pielikumi. Pētījuma mērķis: Teorētiski izpētīt un praktiski vērtēt runas traucējuma mazināšanas iespējas individuālā korekcijas darbā bērniem ar ambliopiju un šķielēšanu. Pētījuma hipotēze: Bērna ar ambliopiju un šķielēšanu runas traucējumi mazināsies, ja: 1.tiek nodrošināta savlaicīga un kvalitatīva runas traucējumu diagnostika; 2.tiek nodrošināti atbilstīgi fiziskās vides faktori, pielāgojumi; 3.mācību procesa organizācijā tiek piemērotas atbilstīgas mācību metodes un paņēmienus mērķtiecīgai runas traucējumu mazināšanai. Pētījuma teorētiskajā daļā maģistra darba autore pētījusi un analizējusi daudzu autoru teorētiskās atziņas par runas attīstību bērniem ar ambliopiju un šķielēšanu. Darba autore analizē un apraksta par atbilstošas vides nozīmīgumu, bērna runas traucējuma pilnveides iespējām koriģējoši attīstošajā darbā. Pētījuma praktiskajā daļā darba autore apraksta savu pētnieciski praktisko darbību pirmsskolas izglītības iestādē, izmantojot darba autores izstrādātus materiālus, kas veicina runas attīstību, balstoties uz teorētiskajā daļā gūtajām atziņām. Pētījuma noslēgumā tiek izstrādāti ieteikumi pedagogiem darbā ar bērniem ar ambliopiju un šķielēšanu, kā arī izdarīti secinājumi, ka metodiskos materiālus var izmantot gan pedagogi, gan skolotājs logopēds darbā ar bērniem ar ambliopiju un šķielēšanu runas traucējumu mazināšanai. Pētījuma rezultāti tiek apkopoti tabulās un grafiskos attēlos. Atslēgas vārdi: ambliopija un šķielēšana, runas traucējumi, vide, attīstoši koriģējošā darbība. Title of master's thesis: "Individual correction work to reduce speech impairment in a child with amblyopia and strabismus in preschool age." Author of the work: Gita Abersone Scientific supervisor: Dr. paed., prof. Ilze Šūmane Thesis consists of: 89 pages, 20 figures, 7 tables, 10 appendices.. Aim of the research: To theoretically investigate and practically evaluate the possibilities of reducing speech disorder in individual correction work for children with amblyopia and strabismus. Research hypothesis: A child with amblyopia and strabismus will have reduced speech disorders if: 1. timely and high-quality diagnostics of speech disorders is ensured; 2. appropriate physical environment factors, adjustments are provided; 3. Appropriate teaching methods and techniques for purposeful reduction of speech disorders are applied in the organization of the learning process. In the theoretical part of the research, the author of the master's thesis has researched and analyzed the theoretical findings of many authors on the development of speech in children with amblyopia and strabismus. The author of the work analyzes and describes the importance of the appropriate environment, the possibilities of improving the child's speech disorder in corrective developmental work. In the practical part of the research, the author describes his research and practical activities in a pre-school educational institution, using materials developed by the author of the work, which promotes the development of speech based on the findings of the theoretical part. At the end of the research, recommendations for educators working with children with amblyopia and strabismus are developed, as well as conclusions that methodological materials can be used by both educators and teacher speech therapists to work with children with amblyopia and strabismus to reduce speech disorders. The results of the research are summarized in tables and graphs.