Valodas attīstība bērnam ar fetālajiem alkohola spektra traucējumiem
Autor
Kominska, Diāna Svetlana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Margeviča- Grinberga, Ieva
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darbā tiek pētīta valodas attīstība bērnam ar fetālajiem alkohola spektra traucējumiem. Maģistra darba autore ir Diāna Svetlana Kominska Šis pētījums ir aktuāls, jo pētījumu par fetālajiem alkohola spektra traucējumiem latviešu valodā ir mazs, savukārt mūsdienu iekļaujošajā izglītībā ir bērni ar šiem traucējumiem. Tomēr pedagogiem nav zināšanu, kas ir šie traucējumi, kā tie izpaužas un kā palīdzēt bērniem ar šiem traucējumiem. Pētījuma mērķis ir izpētīt valodas attīstību bērnam ar fetālajiem alkohola spektra traucējumiem Maģistra darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiski tika analizēti fetālie alkohola spektra traucējumi, to rašanās iemesli, traucējumu daudzveidība un ietekmi uz bērna attīstību; apkopota zinātnieku pieredze, kuras uzmanības centrā ir fetālie alkohola spektra traucējumi; raksturota velodas attīstība bērniem ar fetālajiem alkohola spektra traucējumiem. Pētījums balstīts uz D. Apeles-Freimanes, A. Stirnas, L. Šulca, A. Vētras, J. Thomasa, K. Džouna, D. Smita, L. Safinas, A. Jaltovskas, A. Šakirovas, D. Salamandinas un citu autoru teorētiskajām atziņām. Maģistra darba empīriskajā daļā ir analizētas intervijas, kurās piedalījās x bērna audžu mamma un logopēds, veiktas pārrunas ar x bērna pedagogiem un x bērna novērojuma analīze. Izstrādāti ieteikumi pedagogiem, logopēdiem un vecākiem darbā ar bērniem, kuriem ir diagnosticēti fetālie alkohola spektra traucējumi. Atslēgas vārdi: fetālais alkohola spektrs, valodas attīstība, iekļaujošā izglītība, sadarbība The Master's thesis examines the language development for children with fetal alcohol spectrum disorders. The author of the master's work is Diana Svetlana Kominska This study is current, because there are not many studies on fetal alcohol spectrum disorders in the Latvian language, while in modern inclusive education there are children with these disorders. However, educators do not know what these disorders are, how they manifest themselves and how to help children with these disorders. The aim of the study is to investigate the development of language in a child with fetal alcohol spectrum disorders. The master paper consists of two parts – theoretical and empiric. Theoretically, fetal alcohol spectrum disorders, their causes, diversity of disorders and the impact on the child's development were analyzed; summarizes the experience of scientists focusing on fetal alcohol spectrum disorders; described the development of cycling in children with fetal alcohol spectrum disorders. The study is based on D. Apele-Freimane, A. Stirna, L. Šulca, A. Vetra, J. Thomas, K. Jones, D. Smith, L. Safina, A. Jaltovska, A. Shakirova, D. Salamandina and others. theoretical findings of the authors. In the empirical part of the master's thesis, interviews with the participation of x child foster mothers and speech therapists, discussions with x child teachers and analysis of x child observations were analyzed. Recommendations for educators, speech therapists and parents in working with children diagnosed with fetal alcohol spectrum disorders have been developed. Keywords: fetal alcohol spectrum, language development, inclusive education, collaboration.