Studentu dzīves jēgas saistība ar uztverto atbalstu
Author
Ļebedeva, Ksenija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Koļesovs, Aleksandrs
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis bija atklāt, vai uztvertais sociālais atbalsts studentu izlasē ir saistīts ar dzīves jēgas izjūtu. Pētījumā piedalījās 62 respondenti no dažādām Latvijas Universitātes fakultātēm. 51 no tiem bija sievietes – 11 vīrieši. Respondentu vecums variēja no 19 līdz 49 gadiem. (M = 22,7, SD = 4,49) Pētījuma hipotēze tika mērīta ar divu aptauju palīdzību. Pirmā no tām ir “Daudzdimensionālā uztvertā sociālā atbalsta skala” (Multidimensional scale of perceived social support /MSPSS/, Zimet, G.D., Dahlem, N.W., Zimet, S.G.& Farley, G.K., 1988). Latvijā 2001. gadā aptauju adaptējusi S.Voitkāne, atkārtoti 2004. gadā Sarmīte Voitkāne, Solveiga Miezīte un Malgožata Raščevska. Otrā aptauja, kas tika izmantota, ir “Dzīves jēgas aptauja MLQ” (Meaning in Life Questionare, Steger et al., 2006) Latvijā aptauju ir adaptējis Koļesovs A., 2019 Analizējot datus, tika secināts, ka starp studentu uztverto sociālo atbalstu un dzīves jēgas izjūtu netika atrasta nozīmīga korelācija, tomēr vērts pieminēt, ka tika atklātas atšķirības dzimumos – sievietēm bija augstāki rādītāji dzīves jēgas meklējumu (rs = -0,31 p<0,05) un uztvertā sociālā atbalsta no citiem cilvēkiem (rs = -0,30, p<0,05) apakšskalās. Tāpat arī studentu uztvertais atbalsts vidēji uzrādījās kā visai augsts, un tas lielākoties tika izjusts no draugu un citu cilvēku puses. Atslēgas vārdi: uztvertais sociālais atbalsts, dzīves jēga, dzīves mērķis, studenti The purpose of this research paper was to determine, whether the perceived social support in the student population relates to their meaning in life. The participants of this study were 62 students from various faculties of University of Latvia. 51 of them were women, and the other 11 – men. The age of the participants varied from 19 to 49 years. (M = 22,7, SD = 4,49) The hypothesis of this paper was measured by using two surveys. One of them was the Multidemensional scale of perceived social support (Multidimensional scale of perceived social support /MSPSS/, Zimet, G.D., Dahlem, N.W., Zimet, S.G.& Farley, G.K., 1988). It was adapted to Latvian language in 2001. by Voitkane, S., and repeatedly in 2004. by Voitkane, Miezite, S. and Rascevska, M. The second survey was Meaning in Life Questionnaire (Meaning in Life Questionnaire, Steger et al., 2006) It was adapted in Latvia by Kolesovs, A., 2019. The results of the research showed no meaningful correlation between perceived social support and meaning in life in student population. Although, a weak correlation was found between gender and search of meaning (rs = -0,31 p<0,05) and perceived social support from other people (rs = -0,30, p<0,05) subscales. Key words: perceived social support, meaning in life, purpose in life, students