Uztvertās vecāku pārraudzības un iesaistīšanās bērna izglītībā saistība ar orientāciju uz nākotni pusaudžiem
Autor
Oļhova, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba mērķis bija noskaidrot, kādas saistības pastāv starp uztverto vecāku iesaistīšanos bērna izglītībā, vecāku pārraudzību un orientāciju uz nākotni pusaudžiem, kuri apgūst pamatskolas un vidusskolas izglītību vispārizglītojošās skolās un dzīvo kopā ar vienu vai abiem vecākiem. Pētījumā piedalījās 80 respondentu (56 meitenes un 24 zēni) vecumā no 13 līdz 18 gadiem (M = 16,28, SD = 0,55). Pētījumā tika izmantotas 3 aptaujas: Vecāku iesaistīšanās bērna izglītībā skala (Parents’ Involvement in Children’s Learning; Cheung & Pomerantz, 2011), Vecāku pārraudzības skala (Parental Monitoring Scale, Stattin & Kerr, 2000) un Indivīda nākotnes orientācijas skala IFOS (The Individual Future Orientation Scale; Kolesovs, 2017). Pētījuma rezultāti parāda, ka pastāv statistiski nozīmīgas sakarības starp vecāku iesaistīšanos un viņu informētību par bērna dzīvi, kā arī pusaudža atklātību un vecāku kontroli. Ir redzamas pozitīvas saistības arī starp vecāku iesaistīšanos pusaudžu izglītībā un pusaudžu orientācijas uz nākotni uzvedības apakšskalu. Salīdzinot meiteņu un zēnu grupas, ir noskaidrots, ka pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības vecāku kontroles skalā. Statistiski nozīmīgo atšķirību divās vecuma grupās (13-15 un 16-18) datu analīzes rezultāts neparādīja. Atslēgas vārdi: vecāku iesaistīšanās, vecāku pārraudzība, orientācija uz nākotni, pusaudži. The aim of the bachelor's thesis: to ascertain how perceived parental involvement in children’s learning and parental monitoring correlate with future orientation among adolescents, who undertake secondary and high school education and live together with one or both parents. There were 80 adolescents involved in the study (56 girls and 24 boys) aged from 13 to 18 (M = 16,28, SD = 0.55). The participants of the study filled out 3 questionnaires: Parents' Involvement in Children's Learning (Cheung & Pomerantz, 2011), Parental Monitoring Scale (Stattin & Kerr, 2000), and The Individual Future Orientation Scale (Kolesovs, 2017). The results of the study show that there are statistically significant relationships between parents' involvement and their awareness of the child's life, as well as adolescents’’ openness and parental control. There is also a positive relationship between parental involvement in children’s learning and the behavioral subscale of adolescents' future orientation. Comparing the groups of girls and boys has shown that there are statistically significant differences in the parental control scale. The statistically significant difference in two age groups (13-15 and 16-18) was not found out by the result of the data analysis. Key words: parental involvement, parental monitoring, future orientation, adolescents.