• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Izglītības iestādes vadītāja profesionālās kompetences pārmaiņu procesā skolā

Thumbnail
View/Open
299-80305-Lapina_Sandra_sl06023.pdf (585.5Kb)
Author
Lapiņa, Sandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kangro, Andris
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Izglītības sistēmas pārmaiņu process tiek veikts, lai uzlabotu mācību iestādē veicamās mācību programmas īstenošanu. Šī procesa rezultātā izglītības iestādes vadītājam jābūt profesionāli kompetentam pārmaiņu ieviešanai skolā. Darba mērķis ir izzināt izglītības iestādes vadītāja profesionālās kompetences pārmaiņu procesa ieviešanā skolās, kurās tiek īstenots lietpratībā balstīts mācību saturs. Darbā tika analizēta zinātniskā literatūra par izglītības iestāžu vadītāju kompetencēm, kuras nepieciešamas izglītības pārmaiņu procesā. Tika veikta pedagogu anketēšana un skolu vadītāju intervēšana. Secināju, ka izglītības iestādes vadītājam ir jābūt līderim kolektīvā, kurš spēj nodrošināt pedagogu kolektīvā piemērotu psiholoģisko vidi. Iestādes vadītājs tiek raksturots kā strādīgs, neatlaidīgs un mērķtiecīgs cilvēks, kurš ir atvērts jaunām idejām. Izglītības iestādes vadītājam ikdienas darbā jāsaskaras ar problēmām - jārisina finansējuma jautājums un pedagogu prasmēm darboties ar jaunākajām tehnoloģijām
 
The process of changing the education system is carried out to improve the implementation of the educatinal programme in the educational institution. As a result of this process, the principal of the educational institution must be professionally competent for the introduction of changes at school. The aim of the master’s thesis is to explore the development of the professional competences of the principals at the schools where expertise-based learning content is being implemented. In master thesis there was analysed the scientific literature on the competencies of principals of educational institutions which is important at the process of educational change. There were carried out an antiquation of teachers and an interviewing of school principals. I came to conclusion that the principal of the educational institution should be a leader in a collective he should be able to provide an appropriate psychological environment for the stuff. The school principal is described as a hardworking, relentless and goal-oriented man who is open to new ideas. He has to face challenges in day-today work: raising money for funding school and motivating teachers to enhance skills to work with the latest computer technologies.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/54035
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV