Factors that motivate Latvian consumers to purchase products and services from social enterprises in Latvia: the case of socially responsible consumption
Abstract
The purpose of the study is to -determine the relative importance of various factors that motivate Latvian consumers to purchase products and services from social enterprises in order to provide practical
suggestions and recommendations for Latvian social enterprises that would allow them to improve their
performance. The primary method used by the study is quantitative research by the means of an online
survey of Latvian consumers of social enterprise products /services. The results of the research indicate
that Latvian consumers find the product / service quality aspects, as well as aspects of social responsibility
and convenience of the shopping location, on average, as most motivating to purchase products / services
of social enterprises. However, the results of factor analysis highlight the importance of emotional aspects
during on-site shopping as well as the importance of digital presence. Focus on the aforementioned could
lead to optimal performance of social enterprises with limited marketing budgets. Authors also found that
such factors as pleasant atmosphere and friendly service have the highest potential to generate repeat
purchases among Latvian consumers, as confirmed by a statistically significant correlational relationship
between the aforementioned factors and actual purchasing behavior of Latvian social enterprise consumers. Online sales also have potential to increase the economic performance of Latvian social enterprises.
Consumers who regard online shopping highly on average display a less active shopping behavior which
could be improved by offering online shopping opportunities. Authors also found that, while communication
of social value is still recommended as vital part of social enterprise marketing, it should not be the only
focus of social enterprise marketing activities and associated communication.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Reliģiski-filozofiski raksti, XXXIII
Koroļeva, Ilze (LU Filozofijas un socioloģijas institūts, 2022-12)Žurnāla “Reliģiski-filozofiski raksti” XXXIII laidiens veltīts Latvijas sabiedrības vērtību analīzei salīdzinošā perspektīvā. Ņemot vērā vērtību jēdziena daudzdimensionālo raksturu, vērtību apraksts, analīze un klasifikācija ... -
Krīzes Latvijas sabiedrībā socioloģisko un dzīvesstāstu pētījumu perspektīvā: tēžu krājums
Latvijas Universitāte. 80. starptautiskās zinātniskās konference; Latvijas Universitāte. Filozofijas un socioloģijas institūts (LU Filozofijas un socioloģijas institūts, 2022-03-04)LU 80. starptautiskās konferences prioritārās tēmas "Kritiskā domāšana, inovācija, konkurētspēja un globalizācija" sekcijā "Krīzes Latvijas sabiedrībā socioloģisko un dzīvesstāstu pētījumu perspektīvā" nolasīto referātu ... -
Cilvēks un cilvēksituācija sabiedrībā un kultūrā: zinātniskās konferences rakstu krājums
LU Filozofijas un socioloģijas institūts; Latvijas Universitātes 81. starptautiskā zinātniskā konference. (LU Filozofijas un socioloģijas institūts, 2023-12-28)Krājumu veido LU Filozofijas un socioloģijas institūta (FSI) pētnieku LU FSI prioritārajā projektā “Kultūras, identitātes, starpkultūru komunikācijas un cilvēksituācijas pētījumi humānisma vērtību, konfliktu un krīžu ...