Vienotas sabiedriskā transporta sistēmas plānošana Rīgas funkcionālajā telpā
Author
Stankunas, Jānis
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Cimdiņš, Rūdolfs
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Sabiedriskais transports ir valstiski nozīmīga transporta sistēmas komponente, lai sekmētu ilgtspējīgu teritoriālo attīstību un sasniegtu globālā mērogā izvirzītos mērķus klimata pārmaiņu mazināšanai un ilgtspējīgai attīstībai. Tādēļ būtiski sabiedrisko transportu izvirzīt kā vienu no galvenajām prioritātēm plānošanas procesā, lai veidotu to iespējami konkurētspējīgu ar privāto autotransportu un sekmētu iedzīvotāju mobilitāti nepieciešamajā apmērā. Iedzīvotāju mobilitāte un vēlamie galamērķi sniedzas pāri teritoriju administratīvajām robežām vai organizatoriskajam iedalījumam, tāpēc nesaņemot sabiedriskā transporta pakalpojumu sev nepieciešamajā kvalitātē, tie izvēlēsies privāto autotransportu. Tādēļ ir īpaši svarīgi veidot vienotu, savstarpēji integrētu sabiedriskā transporta maršrutu tīklu, kas iedzīvotājam ir viegli uztverams, paredzams un sniedz pārvietošanās brīvību gandrīz līdzvērtīgu privātajai automašīnai. Maģistra darba mērķis ir izstrādāt rekomendācijas vienota sabiedriskā transporta maršrutu tīkla pārvaldības modelim un plānošanai Rīgas funkcionālajā telpā. Darbā ir veikta analīze par pašreizējo sabiedriskā transporta pārvaldības un plānošanas praksi Latvijā, aplūkota sabiedriskā transporta plānošanas un pārvaldības prakse citās Eiropas pilsētās un reģionos, uz kuru pamata ir izstrādātas rekomendācijas vienotas sabiedriskā transporta sistēmas plānošanai un pārvaldībai Rīgas funkcionālajā telpā. Darbā ir iekļautas rekomendācijas nepieciešamajām izmaiņām maršrutu tīklā, tarifu politikā un biļešu sistēmā, infrastruktūrā un satiksmes organizācijā, lai stiprinātu sabiedriskā transporta lomu transporta sistēmā un padarītu to konkurētspējīgu ar privāto autotransportu Public transportation is nationally significant component of transport system in order to promote sustainable territorial development and to achieve global goals for climate change mitigation and sustainable development. Therefore, it is consequential to set transport as one of the main priorities in planning process in order to make it competitive to private transportation and to achieve citizens required extent of mobility. The mobility of citizens and their desired destinations extends beyond the administrative boundaries or organizational division of the territories, so without public transport services at required quality, they will choose the private transport. Therefore, it is particularly important to create a single, interconnected network of public transport routes that is easy for citizens to understand, predictable and provide freedom of movement almost equivalent to a private car. Main objective of master thesis is to develop recommendations for unified public transport route network management model and planning in the functional space of Riga city. The paper analyzes current public transport management and planning practice in Latvia, discusses public transport planning and management practice in other European cities and regions, on the basis of which recommendations for planning and management of a unified public transport system in the functional space of Riga have been developed. The paper includes recommendations for the necessary changes in the route network, tariff policy and ticketing system, infrastructure and traffic organization in order to strengthen the role of public transport in the transport system and make it competitive with private transport.