Skolotāju pašefektivitātes un izdegšanas saistība ar skolotāju un skolēnu attiecībām
Автор
Šastakoviča, Patrīcija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Plaude, Alla
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai starp skolotāju savstarpējām attiecībām ar skolēniem un skolotāju pašefektivitāti pastāv pozitīvas saistības un starp skolotāju skolēnu attiecībām un izdegšanu pastāv negatīvas saistības. Pētījuma datu ievākšanai izmantotas trīs aptaujas: Norvēģu skolotāju pašefektivitātes skala (Norwegian Teacher Self–Efficacy Scale (NTSES), Skaalvik & Skaalvik, 2007; skalu Latvijā adaptējusi G. Virse, 2015), Maslačas Skolotāju izdegšanas aptauja (Maslach Burnout Inventory – Educator’s Survey (MBI-ES), Maslach, Jackson, & Leiter, 1996; Latvijā aptauju adaptēja L. Riekstiņa-Avotiņa, 2003 un N. Paškeviča, 2005), Skolotāju – skolēnu attiecību aptauja (Teacher – Student Relationship Inventory (TSRI), Ang, 2005). Pētījuma izlasi veido 85 respondenti vecumā no 21 līdz 76 gadiem. Pētījuma rezultāti daļēji apstiprina pētījuma sākumā izvirzītās hipotēzes. Starp divām skolotāju un skolēnu attiecību dimensijām un skolotāju pašefektivitāti pastāv pozitīvas saistības. Novērotās saistības starp 2 no 3 izdegšanas dimensijām un skolotāju – skolēnu attiecību apmierinātības dimensiju ir negatīvas. The aim of the study was to determine whether there is a positive correlation between teacher – student relationships and teacher self-efficacy, and whether there is a negative correlation between teacher – student relationship and burnout. Three surveys were used to collect research data: Norwegian Teacher Self–Efficacy Scale ((NTSES), Skaalvik & Skaalvik, 2007; adapted in Latvia by G. Virse, 2015), Maslach Burnout Inventory – Educator’s Survey ((MBI-ES), Maslach, Jackson, & Leiter, 1996; adapted in Latvia by L. Riekstiņa-Avotiņa, 2003 and N. Paškeviča, 2005), Teacher – Student Relationship Inventory ((TSRI), Ang, 2005). The study sample consists of 85 respondents aged 21 to 76. The results of the study partially confirm the hypotheses put forward at the beginning of the study. There is a positive correlation between two dimensions of teacher – student relationships and teacher self-efficacy. The observed relationship between 2 of the 3 dimensions of burnout and the satisfaction dimension of teacher – student relationships is negative.