Attieksmes pret patēriņu mikro un makro līmenī saistība ar subjektīvo labklājību
Author
Stafecka, Una Nikola
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis ir noskaidrot, vai tas, kāda attieksme pret patēriņu piemīt cilvēkiem, ir saistīts ar viņu subjektīvo labklājību. Tika izdalītas četras attieksmes, kas iedalās atkarībā no tā, vai attieksme ir pozitīva vai negatīva un vai attieksme pastāv mikro vai makro līmenī jeb personisku iemeslu dēļ vai sabiedrības vajadzībām. Pētījumā piedalījās 108 respondenti, no tiem 56 sevietes un 52 vīrieši. Subjektīvās labklājības mērīšanai tika izmantota Apmierinātības ar dzīvi skala (Satisfaction With Life Scale (SWLS), Diener, Emmons, Larsen & Griffin, 1985). To Latvijā adaptējusi A. Upmane, 2010. gadā. Un attieksmes pret patēriņu mērīšanai tika izmantoti 13 apgalvojumi no četrām skalām no Raješa Ijera (Rajesh Iyer) un Džeimsa Munsī (James Muncy) 2015. gadā veiktā pētījuma ‘‘Attitude toward Consumption and Subjective Well-Being’’, kas tika iztulkoti latviešu valodā. Iegūtie dati norādīja uz to, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp subjektīvo labklājību un attieksmi pret patēriņu gan mikro, gan makro līmenī. The aim of the bachelor's thesis is to find out whether people's attitudes towards consumption are related to their subjective well-being. Four attitudes were distinguished, which are divided according to whether the attitude is positive or negative and whether the attitude exists at the micro or macro level, in other words, whether it exists for personal reasons or for societal reasons. The study involved 108 respondents, of whom 56 were female and 52 were male. The Satisfaction With Life Scale ((SWLS), Diener, Emmons, Larsen & Griffin, 1985) was used to measure subjective well-being. It was adapted in Latvia by A. Upmane, in 2010. And 13 statements from four scales from the 2015 study ‘‘Attitude toward Consumption and Subjective Well-Being’’ by Rajesh Iyer and James Muncy were used to measure attitudes toward consumption. The obtained data indicated that there is a statistically significant relationship between subjective well-being and attitudes towards consumption at both micro and macro levels. Keywords: subjective well-being, attitude, consumption, micro and macro levels