• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirmsskolas izglītības iestādes lietu vide pašvadītas mācīšanās veicināšanai 4 -5 gadus veciem bērniem

Thumbnail
View/Open
299-81441-Feldmane_Inga_if18019.pdf (869.2Kb)
Author
Feldmane, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Daiga
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba mērķis ir teorētiski izzināt un empīriski izpētīt 4 – 5 gadu vecu bērnu pašvadītas mācīšanās iespējas mērķtiecīgi izveidotā lietu vidē. Darba teorētiskajā daļa: balstoties uz pedagogu un psihologu atziņām tika analizēts pašvadītas mācīšanas jēdziens, kā arī 4-5 gadus vecu bērnu attīstības īpatnības un pašvadītas mācīšanās iespējas šajā vecumposmā, pirmsskolas izglītības iestādes lietu vide un tās ietekme uz pašvadītu mācīšanos. Darba empīriskā pētījuma daļa: balstoties uz teorētiskām atziņām tika analizēta grupas lietu vide un novērtētas bērnu pašvadītas mācīšanās prasmes pētījuma sākumā un pēc mērķtiecīgi veiktām izmaiņām. Dati tika analizēti un izdarīti secinājumi, kā rezultātā noskaidrojās, ka mērķtiecīgi iekārtota grupas lietu vide veicina pašvadītas mācīšanās prasmju attīstību. Atslēgvārdi: pašvadīta mācīšanās, pirmsskolas vecumposms 4-5 gadi, mācību vide, grupas lietu vide
 
The aim of the diploma thesis is theoretical and empirical research of 4-5 years old children’s self-directed learning in a purposefully organized environment. The theoretical part of the thesis: the concept of self-directed learning, developmental processes and opportunities afforded by self-directed learning for children 4-5 years of age, as well as the arrangement of objects in the environment and their influence of it on self-directed learning in the preschool education institution was analyzed based on the findings of the teachers and psychologists. The empirical part of the thesis: the impact of how the arrangement of objects in the environment of the preschool education institution classroom was analyzed based on theoretical findings, and children’s self-directed learning abilities were evaluated at the beginning of the study and after modifying the object environment. From the data, it can be concluded that purposefully organized environment fosters the development of self-conducted learning skills. Keywords: self-directed learning, preschool age 4-5 years, learning environment, object environment of preschool education institution classroom
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55493
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV