Alternatīvie korekcijas darba paņēmieni bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem
Автор
Klapenkova, Mārīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilnīte, Iluta
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Garīgās attīstības traucējumi ir prāta spēju traucējumi, kas iedzimst vai rodas dzīves laikā un kuri neatjaunojas un nav izārstējami. Statistikas dati pierāda, ka ikgadu bērnu skaits ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem pieaug. Diplomdarba mērķis: izpētīt bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem attīstības dinamiku pielietojot alternatīvos korekcijas darba paņēmienus. Mērķa sasniegšanai izvirzīti vairāki darba uzdevumi: veikt literatūras analīzi par tēmu, veikt pētījumu, veikt pētījumā iegūto datu apstrādi un analīzi, veikt secinājumus par iegūtajiem datiem, pārbaudīt hipotēzi. Diplomdarbu veido divas daļas – teorētiskā un empīriskā. Darba teorētiskā daļa sastāv no divām nodaļām un trim apakšnodaļām, kurās izklāstīts teorijas apskats par bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem un alternatīvo korekcijas darba paņēmieniem, to ieguvumiem. Empīriskā daļa veidota balstoties uz autores izstrādātu apmācības metodi darbā ar trim bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem, pielietojot alternatīvos korekcijas darba paņēmienus un, vērtējot izglītojamo fizisko un garīgo attīstību dinamikā. Diplomdarba noslēgumā izvirzīti secinājumi: visi pieci alternatīvie paņēmieni ir pierādījuši savu efektivitāti un pozitīvo ietekmi uz bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem attīstību. Šī atšķirīgā metodika pierāda, ka bērnos ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem ir attīstības potenciāls, ir tikai nepieciešams atrast paņēmienus un metodes, lai to atklātu un attīstītu, regulāri pielietojot pedagoģiskā darbā ar bērniem. Visi paņēmieni darbojās uz bērna prasmi attīstīt līdzsvara sajūtu, iešanas motoro prasmi, prasmi koordinēt savas ķermeņa kustības standarta un nestandarta situācijās, pašapziņas celšanā, prasmē komunicēt un sadarboties. Atslēgas vārdi: bērni, smagie garīgās attīstības traucējumi, alternatīvie darba paņēmieni, kustību aktivitātes, kanisterapija, pedagoģiskā jāšana. Diplomdarba apjoms ir 52 lapas. Darbam pievienoti 8 pielikumi uz 39 lapām. Darbā iekļauta 21 tabula. Izmantoti 21 literatūras avots. Mental impairment is a intelectual disorder which is born or occurs during life and which is not restored and untreatable. Statistics show that the number of children with severe mental developmental disabilities is increasing. Purpose of the diploma: to explore the development dynamics of children with severe mental impairment by applying alternative adjustment work techniques. A number of tasks have been identified to achieve the goal: to carry out a literal analysis of the subject, to carry out a study, to process and analyse the data obtained in the study, to draw conclusions on the data obtained, to test the hypothesis. The diploma consists of two parts, theoretical and empirical. The theoretical part of the work consists of two chapters and three sub-chapters, which set out an overview of the theory of children with severe mental impairment and alternative adjustments work techniques, their benefits. The empirical part is based on a training method developed by the author in working with three children with severe mental impairment, using alternative adjustment work techniques and evaluating the physical and mental development of children in dynamics. Conclusions have been reached at the end of the diploma: all five alternative methods have demonstrated their effectiveness and positive effects on the development of children with severe mental impairment. This alternative methodology shows that children with severe mental developmental disabilities have developmental potential, it is only necessary to find techniques to detect and develop them by applying them regularly in pedagogical work with children. All techniques worked on a child's skills to develop a sense of balance, walking motor skills, the ability to coordinate their body movements in standard and substandard situations, self-awareness raising, communication and cooperation. Key words: children, severe mental disorders, alternative working techniques, movement activities, canisterapia, pedagogical riding. The amount of the diploma is 52 pages. 8 attachments to 39 pages have been added to the job. The work includes 21 tables. 21 source of literature are used.