Robera Stārosta daiļrade un pagleznojums kā līdzeklis pašportreta apguvei 7.klasē.
Author
Vilka, Anna Annija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Utāns, Juris
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats “Roberta Stārosta daiļrade un pagleznojums kā līdzeklis pašportreta apguvei 7.klasē” tika izvēlēts ar mērķi izpētīt un izzināt portreta un pašportreta vēsturi, kā arī izpētīt latviešu pašportreta meistara Roberta Stārosta dzīves gājumu, darbus un tā īpatnības, izstrādāt vizuālās mākslas mācību stundas plānus, izmantojot mākslinieka darbus kā iedvesmas avotu, palīglīdzekli skolēniem pašportreta žanra apguvē. Izstrādātos mācību stundas plānus, darba autore vēlas izmēģināt un pārbaudīt vizuālās mākslas stundās praksē. Portretu māksla aizsākās jau ar antīko mākslu, kurā bija sastopami pirmie reālistiskie portreti. Portretus un pašportretus gleznojuši daudzi zināmi mākslinieki no visas pasaules, piemēram, zināmākie Vincents van Gogs, Pablo Pikaso, Rembrants, Albrehts Dīrers u.c., tāpat arī latviešu mākslā tādi mākslinieki kā Jānis Staņislavs Roze, Aleksandra Beļcova, Roberts Stārosts, Valdemārs Tone, Oto Skulme u.c. attēlojuši sevi vai kādu citu portretā. Diplomdarba teorētiskajā daļā apkopota informācija par portreta un pašportreta vēsturi, latviešu portretistiem, Roberta Stārosta mākslas attīstības gaitu, dzīvi, tāpat izpētīta un apkopota informācija par portretu glezniecības pamatprincipiem – krāsu uztveri, ķermeņa proporcijām, portreta glezniecību ar guašu un izmantojot pagleznojumu. Papildus apkopota informācija par pētāmās grupas vecumposma īpatnībām, rakstura iezīmēm. Empīriskajā daļā tika veikts pedagoģiskais pētījums 7.klasēm, kurā tika izstrādāti vairāki mācību stundu plāni, balstoties uz Roberta Stārosta daiļradi. Veikta refleksija par vadītajām vizuālās mākslas mācību stundām, kā arī skolēnu anketu rezultātu analīze un novērtēšana. Iegūtie rezultāti liecina par to, ka vizuālās mākslas mācību stundās, izmantojot Roberta Stārosta pašportreta gleznojuma idejas un pagleznojuma tehniku, skolēni sekmīgāk apguva portreta un pašportreta žanru, gaismēnas, formu, krāsas, sejas proporcijas. Diplomdarbā ir ievads, četras nodaļas ar apakšnodaļām, secinājumi, literatūras saraksts ar 34 avotiem un 12 pielikumiem. The topic of the diploma thesis “Robert Stārost's Work of Art and Underpainting as Tool of Learning Self-portrait in Grade 7” was chosen with the aim to study and learn the history of portrait and self-portrait, as well as to study the life, works and peculiarities of Latvian self-portrait master the artist's works as a source of inspiration, an aid for students in learning the genre of self-portrait. The author of the work wants to try and test the developed lesson plans in practice in art lessons. The art of portrait began with antique art, which featured the first realistic portraits. Portraits and self-portraits have been painted by many well-known artists from all over the world, such as the most famous Vincents van Gogh, Pablo Picasso, Rembrandt, Albrecht Dürers, etc., as well as Latvian artists such as Jānis Staņislavs Roze, Aleksandra Beļcova, Roberts Stārosts, portrayed themselves or someone else in the portrait. The theoretical part of the diploma thesis summarizes information about the history of portraits and self-portraits, Latvian portraitists, the development and life of Roberts Stārosta's art, as well as information about the basic principles of portrait painting - color perception, body proportions, gouache portrait and painting. In addition, information on the peculiarities of the age group and character traits of the research group has been compiled. In the empirical part, a pedagogical study for 7th grade was conducted, in which several lesson plans were developed based on the work of Robert Starost. There was a reflection on the conducted art lessons, as well as the analysis and evaluation of the results of the students' questionnaires. The obtained results show that the lessons of arts using the underpainting techniques and ideas of Robert Stārost's self-portrait painting, were more blessed to learn the genre of portrait and self-portrait, moonlight, shape, color, and face proportions. The diploma thesis has an introduction, four chapters with subsections, conclusions, bibliography with 34 sources and 12 appendices.