Elles ķēķa dzejas iepazīšanas iespējas 12. klasē
Autor
Breča, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba Elles ķēķa dzejas iepazīšanas iespējas 12. klasē mērķis ir izstrādāt metodiskās sistēmas variantu mākslinieciskā grupējuma Elles ķēķis personību un daiļrades apguvei. Pētījumā izvirzītā problēma - kā literatūras stundās veicināt skolēnu interesi par mākslinieciskā grupējuma Elles ķēķis iesaistīto personībām un daiļradi -, ir aktuāla, jo grupējums pārstāv modernisma dzeju, kas arī jauniešu vecumposmā ir īpaši saistoša. Diplomdarbs sastāv no ievada, piecām nodaļām ar apakšnodaļām, secinājumiem un 13 pielikumiem. Pirmajā nodaļā apskatīta grupējuma Elles ķēķis loma literatūras mācību kontekstā, sniegts ieskats grupējuma spilgtāko literātu dzīvē un daiļradē. Otro nodaļu veido literatūras, īpaši dzejas, mācību specifikas raksturojums. Trešajā nodaļā aprakstīta skolotājas sagatavošanās darbam klasē, kas iekļauj jauniešu vecumposma specifikas pētniecību, pētījumā iesaistīto skolēnu raksturojumu, metodiskās sistēmas varianta izstrādi. Ceturtajā nodaļā aprakstīta Elles ķēķa iepazīšanai veltīto stundu norise un skolotājas komentāri par mācību stundām. Piektajā nodaļā izvērtēta skolotājas un skolēnu sadarbība. Pielikumos ievietoti skolēnu darbu paraugi, skolotājas izstrādātie mācību materiāli, aptauju paraugi. Secinājumi pierāda, ka pētījuma mērķis - sekmēt skolēnu izpratni par māksliniecisko grupējumu Elles ķēķis, pilnveidojot skolēnu prasmi diskutēt un izteikt savu viedokli, un attīstīt skolēnu jaunrades spējas -, ir sasniegts. Izstrādātais metodiskās sistēmas variants ir aprobēts pedagoģiskās izmēģinājumdarbības laikā. Diplomdarbs rekomendējams studentiem, vidusskolas latviešu valodas un literatūras skolotājiem, kā arī tiem, kam interesē trimdas literatūra. Diplomdarba apjoms ir 52 lpp. This bachelor’s thesis aims to create a methodological approach to teaching 12th-grade pupils about the poetry of the creative group Elles ķēķis and its members. The research problem of how to encourage pupils’ interest in the poetry and the members of the group is a topical issue because the group represents modernist poetry which can be engaging to the specific age group. This paper consists of an introduction, five chapters containing subsections, a conclusion, and 13 appendices. The first chapter looks at the group Elles ķēķis within the context of the secondary school literature curriculum, as well as at the most prominent members of the group and their work. The second chapter describes the current literature curriculum with an emphasis on poetry. The next chapter details the teacher’s planning and preparation for the class. This includes research specific to the pupils’ age group, description of the research participants and the creating of the methodological approach applied in this thesis. The fourth chapter follows the lessons introducing the pupils to the work of Elles ķēķis, including the teacher’s observations of the educational progress. The final chapter evaluates the teacher-student interaction. In addition, appendices contain examples of the pupils’ work, the prepared instructional materials and examples of survey questionnaires. The conclusion demonstrates that the aim of the thesis – to foster pupils’ understanding of the work of Elles ķēkis whilst improving their discussion skills, as well as encouraging expression of opinion and creativity, has been achieved. The methodological approach has been approbated during a pilot phase and its subsequent evaluation. This bachelor’s thesis pertains to students, secondary school Latvian and Literature teachers, as well as those who are interested in the literature of exile. The length of this thesis is 52 pages.