Lietišķā stila apguves iespējas 11. klasē
Автор
Lempa, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarba Lietišķā stila apguves iespējas 11. klasē mērķis ir noskaidrot izstrādātā mācību materiāla piemērotību 11. klases skolēnu lietišķās rakstveida komunikācijas prasmju attīstīšanai. Tika padziļinātas skolēnu zināšanas par valodas funkcionālo stilu raksturīgajām pazīmēm, lietišķo saraksti un lietišķo tekstu veidošanu, noskaidroti stila noteikšanas kritēriji un attīstīta prasme rakstīt iesniegumu, dzīvesgājumu, sludinājumu, e-vēstuli, kā arī pilnveidota izpratne par netiķeti. Šāds temats tika izvēlēts, izvērtējot lietišķās sarakstes prasmju nepieciešamību augstskolās un darba tirgū, kā arī novērojot gan skolēnu un studentu, gan pedagogu lietišķās sarakstes prasmju līmeni e-vidē, kas īpaši aktualizējās attālināto mācību dēļ, jo vairākkārt palielinājās nepieciešamība sazināties e-vidē. Diplomdarbā ir ievads, trīs nodaļas, secinājumi un 17 pielikumi. Ievadā pamatota pētījuma aktualitāte, formulēts pētījuma jautājums, mērķis un uzdevumi. Pirmajā nodaļā skaidrota stilistikas, funkcionālo stilu un to emocionālā marķējuma izpratne latviešu valodniecībā, plašāk raksturojot lietišķo stilu un vairākus tā žanrus. Otrajā nodaļā pamatota skolēnu stilistikas prasmju attīstīšanas nepieciešamība un raksturotas stilistikas prasmju attīstīšanas metodes un paņēmieni. Trešajā nodaļā analizēta izmēģinājumdarbības norise un rezultāti. Secinājumos apkopotas pētījumā gūtas būtiskākās atziņas. Pielikumos iekļauti mācību stundu konspekti, vērtēšanas kritēriji, kā arī diagnosticējošais un konstatējošais darbs, anketa skolēniem. Pēc konstatējošā darba izpildes un prezentācijas tika secināts, ka pētījuma mērķis ir sasniegts un izstrādātais lingvodidaktiskais materiāls atbilst 11. klases skolēnu mācāmības līmenim, sekmē lietišķā stila prasmju attīstīšanu, jo uzlabojās skolēnu teorētiskās zināšanas un pilnveidojās prasme izstrādāt lietišķo žanru tekstus. Tomēr, lai veidotos stabila stilistikas jautājumu izpratne un attīstītos dažādu žanru veidošanas prasme, jānodrošina regulārs darbs ar dažādu funkcionālo stilu un to žanru tekstiem visā vidējās izglītības posmā. Darba apjoms – 57 lappuses The aim of the diploma thesis Applied style acquisition opportunities in the 11th grade is to find out the suitability of the developed study material for the development of business written communication skills of 11th grade students. People knowledge of the characteristics of the language is functional style, business correspondence and business text creation were deepened, the criteria for determining the style were clarified and the ability to write an application, curriculum vitae, announcement, e-mail was developed, as well as the understanding of obsession. This topic was chosen by assessing the need for business correspondence skills in universities and the labor market, as well as by observing the level of business correspondence skills of both people and students and teachers in the e-environment, which became especially relevant due to distance learning. The diploma thesis has an introduction, three chapters, conclusions and 17 appendices. The topicality of the research is substantiated in the introduction, the research question, aim and tasks are formulated. The first chapter explains the understanding of stylistics, functional styles and their emotional marking in Latvian linguistics, describing business style and several of its genres in more detail. The second chapter substantiates the need to develop students' stylistic skills and describes the methods and techniques of developing stylistic skills. The third chapter analyzes the course and results of the pilot activity. The conclusions summarize the main findings of the study. The annexes include questionnaires, lesson summaries, assessment criteria, diagnostic and finding work. After completing the work and presentation, it was concluded that the aim of the research has been achieved and the developed language teaching material corresponds to the level of learning of 11th grade students, promotes the development of business style skills, as students theoretical knowledge improved and skills of developing business genre texts improved. However, in order to develop a stable understanding of stylistic issues and to develop the ability to create different genres, it is necessary to ensure regular work with texts of different functional styles and their genres throughout the secondary education. Workload – 57 pages