Sociāli emocionālā kompetence, dzīvesspēks un pašnovērtētās grūtības dažādu vecumu skolēniem
Autor
Arente, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Martinsone, Baiba
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis bija noteikt, kādas saistības pastāv starp sociāli emocionālo kompetenci (SEK), dzīvesspēku un pašnovērtētām grūtībām pusaudžu izlasē un vai pastāv atšķirības starp divām vecuma grupām (10-12 g.v. un 15-16 g.v.) un dzimumiem. Mērķis bija noteikt, kā SEK un dzīvesspēks prognozē pašnovērtētās grūtības, kontrolējot vecumu un dzimumu. Pētījumam ir šķērsgriezuma dizains, izlase – 664 pusaudži. SEK tika mērīta ar SISS SELb-S, dzīvesspēks ar CD-RISC-10, pašnovērtētās grūtības ar SDQ self-report 11-16. Tika secināts, ka starp SEK, dzīvesspēku un pašnovērtētajām grūtībām pusaudžu izlasē pastāv nozīmīgas saistības. Vecāki pusaudži sev piedēvē augstāku dzīvesspēku. Zēni uzrāda augstāku dzīvesspēku, meitenes – augstākas SEK. Purpose of the study was to find whether there are relationships among social emotional competence (SEC), resilience, and self-reported difficulties in adolescence, whether there are significant differences between two age groups (10-12 and 15-16) and gender. Goal was also to find how SEC and resilience forecast self-reported difficulties, keeping age and gender constant. The study is based on cross-section design, sample size is 664 adolescents. SEC was measured with SISS SELb-S, resilience with CD-RISC-10, and self-reported difficulties with SDQ self-report 11-16. Conclusions show that there are significant relationships among SEC, resilience and self-reported difficulties in the adolescent sample. Older adolescents show higher resilience. Boys show higher resilience, but girls – higher SEC.