• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Popkultūras neoloģismi ar biznesu saistītajā britu presē

Thumbnail
View/Open
306-82384-Zeps_Ivars.Dominiks_iz17041.pdf (627.9Kb)
Author
Zeps, Ivars Dominiks
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Ruža, Ilze
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā pētījumā apskatīta angļu valodas vārdu krājuma augšana, pētot popkultūras neoloģismus britu biznesa valodā. Darbā britu biznesa presē identificētu popkultūras neoloģismu krājums pētīts ar kvalitatīvām un kvantitatīvām metodēm, veicot morfoloģisku analīzi vārdu darināšanas tendenču izpētei, kamēr kritiskā diskursa analīze kopā ar diahronisko analīzi un salīdzinājumu dažādos tekstos veido detalizētas semantiskās interpretācijas. Semantiskā analīze liecina, ka šie neoloģismi ir galvenokārt jaunradīti ar digitālo tehnoloģiju un sociālo mediju jomām saistīti vārdi, kas skaidrojams ar intensīvu šo jomu saskarsmi ar modernajām popkultūras izpausmēm, savukārt kvantitatīvie dati norāda, ka neoloģismi galvenokārt veidoti kā frāzes, atvasinātas formas un īpašvārdi.
 
This research aims to research the English vocabulary expansion by investigating pop-culture neologisms in British business discourse. In the study, both qualitative and quantitative methods is applied to a collected set of pop-culture neologisms used in British business news articles, using morphologic analysis to investigate word formation patterns; critical discourse analysis, combined with diachronic analysis and intertextual comparisons further generate detailed semantic interpretations. The semantic analysis concludes that the majority of neologisms are new coinages related to digital technology and social media due to their significant interactivity with modern manifestation forms of pop-culture; the quantitative data reveals that the neologisms are mainly coined through phraseme creation, affixation and coinage of proper nouns.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/56022
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV