Antropomorfo masku salīdzinājums maskošanās tradīcijās Latvijā un Korejā
Autor
Pūka, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Stašulāne, Anita
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Šī bakalaura nosaukums ir „Antropomorfo masku tēlu salīdzinājums maskošanās tradīcijās Latvijā un Korejā”. Globalizācijas ietekmē ir svarīgi saskatīt līdzīgo starp dažādām kultūrām un to tradīcijām. Darbā iztirzātā tēma sniedz ieskatu nepieciešamībai apzināties kultūru savstarpējās kopīgās un atšķirīgās iezīmes kultūras tradīciju izpratnei un to saglabāšanai. Tajā aplūkota maskošanās tradīciju nozīme, kas ir būtiska kultūras sastāvdaļa gan Korejas pussalā, gan Latvijā un kas atspoguļo mirušo un dzīvo pasauli kā sakrālā un profānā laika un telpas mijiedarbību. Darbā ir detalizēti apskatīti un salīdzināti maskās tērptie tēli un masku darināšanas materiāli abās kultūrās. Darbs ir sadalīts trīs daļās, katrā daļā ir 2-3 nodaļas un apakšnodaļas. Pirmajā daļā ir apskatīta terminoloģija, vispārīgs ieskats maskošanās tradīcijās un galvenās maskošanās tradīciju iezīmes Latvijā un Korejā. Tradīciju salīdzināšanas nolūkā bakalaura darbā tiek analizēti divi plašāk pazīstamie Korejas masku deju uzvedumi: Bongsan taļčum (봉산탈춤, Bongsan talchum) un Hahoitaļ (하회탈, Hahoetal). Darba gaitā tika secināts, ka abu kultūru maskošanās pamatlīdzība slēpjas universālajā maskošanās procesa galvenajā funkcijā, kas ir ar masku palīdzību pieņemt atveidotā tēla identitāti garu laipnības vai auglības piesaistīšanas nolūkā. Otrajā daļā aplūkota abu kultūru laika konceptualizācija, kas atklāja gadalaiku cikliskuma nozīmību. Trešajā daļā aprakstīti un salīdzināti antropomorfie masku tēli maskošanās tradīcijās Latvijā un Korejā, atklājot abu kultūru atšķirīgos masku darināšanas veidus un izejmateriālu pielietojumu. The title of the bachelor thesis is: „Comparison of Anthropomorphic Masks in Masking Traditions of Latvia and Korea”. Due to globalization, it is important to acknowledge similarities between different cultures and their traditions. The topic discussed in this work provides an insight of the common and different features of cultures, which is important for understanding and preserving cultural traditions. Masking traditions play an essential role in both Latvian and Korean culture, reflecting the dead and the living world as an interaction between the sacred and the profane. The emphasis in this paper is on the comparison between different features of anthropomorphic masks and materials used to make them. The thesis is divided in three parts, each part has 2-3 chapters and subsections. The first part further expands upon the terminology, as well as gives general insight in masking traditions and the main features of masking traditions of Latvia and Korea. The two most well-known Korean mask dance performances: Bongsan talchum (봉산탈춤) and Hahoetal (하회탈) were analyzed in order to compare the two masking traditions of both cultures. In the course of the work it was concluded that the basic similarity of both cultures lies in the main function of the universal masking process, which is to accept the identity of the depicted mask character in order to attract the kindness of spirits and fertility. The second part deals with the conceptualization of the time and space in both cultures, which revealed the importance of the cyclicality of seasons. The third part introduces and compares various anthropomorphic mask characters in masking traditions of Latvia and Korea, revealing the different ways of material use and craftsmanship in making these masks.