• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mācīšanās un zināšanu apmaiņas prakses starp programmētājiem

Thumbnail
View/Open
306-84293-Miezite_Undine_up07005.pdf (573.9Kb)
Author
Miezīte, Undīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Hamilton, Gareth Euan
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba mērķis ir pētīt programmētāju mācīšanās prakses un savstarpējo attiecību nozīmi tajās. Balstoties uz ilgtermiņa programmētāju kopienas etnogrāfisku izpēti, maģistra darbā pētu programmēšanu un programmēšanas mācīšanos kā prakses, kā šīs prakses iederas formālajā un neformālajā izglītības ietvarā un kādas ir kopienas attiecības šo prakšu ietvaros. Pamata datu ievākšanas metodes ir padziļinātas, daļēji strukturētas intervijas, līdzdalīgie novērojumi, kā arī auto etnogrāfisko pierakstu analīze. Šīs prakses tiek kontekstualizētas, izmantojot prakses un reciprocitātes teorētisko perspektīvu. Galvenās novērotās prakses starp programmētājiem ir pašmācība un mācīšanās kopienas ietvaros, savstarpējo attiecību veidošana kopienas ietvaros, daloties ar zināšanām, un formālās izglītības noliegums. Izpētītajām praksēm ir saikne ar pārmaiņām, kas paredz nepārtrauktu pielāgošanos.
 
The aim of the master's thesis is to study the programmers' learning practices and interrelationships within them. Based on long-term ethnographic research of the programming community, the master's thesis explores programming as a process and its learning as practices, how these practices fit into the formal and non-formal education framework, and what are the community relations within these practices. Basic data collection methods are in-depth, semi-structured interviews, participatory observations, and analysis of autoethnographic records. These practices are contextualized using a theoretical perspective of practice and reciprocity. The main practices observed between programmers are self-study and learning within the community, building relationships within the community through knowledge sharing, and denial of formal education. The practices studied are linked to changing technology, which requires continuous adaptation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/56191
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV