Politiskā zīmola veidošana – partiju un kandidātu centrētas pieejas Latvijā
Автор
Gaile, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Bērziņa, Ieva
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Ar politiskās zīmolvedības palīdzību dažādas partijas var izcelties attiecībā pret saviem sāncenšiem un efektīvāk veidot attiecības ar saviem vēlētājiem. Politiskajā zīmolvedībā tiek izmantotas partijas un kandidāta centrētas pieejas. Latvijas politiskajām partijām ir raksturīgs augsts mainīgums – tām ir īss mūžs un uz katrām vēlēšanām tiek dibināti jauni politiskie spēki, kā arī vēlētāji savā balsojumā ir nepastāvīgi. Šādā situācijā politiskā zīmolvedība var palīdzēt partijai konkurēt ar saviem sāncenšiem. Maģistra darba pētījuma ietvaros tika veiktas padziļinātās intervijas ar politiķiem un ekspertiem, kuri ikdienā nodarbojas ar politisko partiju komunikācijas īstenošanu. Pētījumam tika uzrunāti eksperti no politiskajiem spēkiem, kas pārstāvēti 13. Saeimā, un partijām, kas izbeigušas aktīvo darbību. Darbā secināts, ka politiskās partijas Latvijā īsteno partijas centrētu zīmolvedību, vienlaikus politiskie spēki veido ciešas attiecības starp partijas zīmolu un atsevišķu populāru kandidātu zīmoliem, tādējādi vairojot savu zīmola kapitālu. Politiskās partijas to dara, apzinoties riskus, ko var nest šī stratēģija – visa partijas zīmola devalvāciju un ievainojamības palielināšanos. Political branding can help a political party to distinguish itself from competitors and establish closer relationships with its’ voters. Parties use different approaches - candidate-centred and party-entered political branding. In Latvia, it is common for political parties to have high variability – they are short-lived and new political parties are founded before every next parliamentary election. Moreover, Latvian voters are not consistent in their choices. In this situation, political branding can help parties in competition with their political rivals. For Master’s thesis, the author carried interviews with politicians and experts, who ensure communication for political parties on a daily basis. The interviews were carried with both political parties that are represented in 13th Saeima and political parties that no longer are active. Author concludes that in Latvia, political parties practice party-centred political branding, however, in order to boost their brand equity they develop close relationships between their party’s brand and most popular candidate brands. Political parties are aware of risks this strategy might bring – devaluation and higher vulnerability for the political brand.