Pašapkalpošanās prasmju sekmēšana pimsskolā
Author
Dreiska, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eglīte, Inese
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: Pašapkalpošanās prasmju sekmēšana jaunākā vecumposma bērniem. Kvalifikācijas darba autore: Laura Dreiska Kvalifikācijas darba mērķis: Izpētīt pašapkalpošanās prasmju sekmēšanas nozīmi un bērnu pašapkalpošanās prasmju līmeni jaunākā vecumposma bērniem, veicināt to attīstīšanos. Mērķa īstenošanai izvirzīti pētījuma uzdevumi: 1. Analizēt ārzemju un latviešu zinātnieku teorētiskās atziņas par pašapkalpošanās prasmēm un to nozīmi bērnu attīstībā. 2. Analizēt 1,5 - 3 gadīgu bērnu vecumposma raksturojumu pētāmās problēmas aspektā. 3. Pētīt pašapkalpošanās prasmju līmeni pirmsskolā un to sekmēšanas iespējas. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta pašapkalpošanās prasmju būtība un to saistībā ar pašvadītu mācīšanos, to vispārīgais raksturojums analizējot pedagoģiskos un zinātniskos literatūras avotus. Kvalifikācijas darbā analizēts arī vecumposmu raksturojums, 1,5 – 3 gadīgiem bērniem, pētāmās problēmas aspektā un patstāvības sekmēšanas iespējas, saistībā ar pētāmo problēmu. Darba empīriskajā daļā analizējot teorētiskajā daļā iegūtās atziņas, darba autore izvirzīja trīs pašapkalpošanās prasmes, izstrādāja kritērijus un aprakstīja tos, lai objektīvi veiktu pētijumu. Darba autore uzsākot pētijumu novēroja, novērtēja un analizēja bērnu pašapkalpošanās prasmes. Pašapkalpošanās prasmju sekmēšanai izvirzīja uzdevumus. Praktiskā darbībā mērķtiecīgi organizēja bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšanas pasākumus. Pētijuma nobeiguma daļā atkārtoti novērtēja bērnu pašapkalpošanās prasmes, veica iegūto datu analīzi un sagatavoja secinājumus. Tika secināts, ka pedagogi izmantojot daudzveidīgu pieeju pašapkalpošanās prasmju apguvē, kas klasificētas kā pašvadītas mācīšanās daļa, sekmē bērnu patstāvības veidošanos pirmsskolā. Darba autore secināja, ka nozīmīga ir prasmju apguvi sekmējošas mācību vides iekārtošana, kas palīdz sasniegt pedagogu izvirzītos uzdevumus pašapkalpošanās prasmju apgūšanā. Kvalifikācijas darbs sastāv no 74 lappuses, 3 attēli, 7 tabulas, 29 pielikumi, 64 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: 1,5 – 3 gadus veci bērni, pašapakalpošanās, prasmes, patstāvība, pašvadīta mācīšanās. Title of qualification work: Promoting self-service skills for young children. Author of qualification work: Laura Dreiska The aim of the qualification work: To study the importance of promoting self-care skills and the level of children's self-care skills for young children, to promote their development. Research objectives have been set for the implementation of the goal: 1. To analyze the theoretical findings of foreign and Latvian scientists about self-service skills and their role in children's development. 2. To analyze the age characteristics of 1.5 - 3 years old children in the aspect of the researched problem. 3. To study the level of self-service skills in pre-school and the possibilities of their promotion. The theoretical part of the work analyzes the essence of self-service skills and their connection with self-directed learning, their general characteristics by analyzing pedagogical and scientific literature sources.The qualification work also analyzes the characteristics of age groups, 1.5 - 3 years old children, in terms of the research problem and the possibilities of promoting independence in relation to the research problem. In the empirical part of the work, analyzing the findings in the theoretical part, the author put forward three self-service skills, developed criteria and described them to objectively conduct research. At the beginning of the research, the author observed, assessed and analyzed children's self-care skills. Tasks were set to promote self-service skills. In practice, measures to promote children's self-care skills were purposefully organized. In the final part of the study, the children's self-care skills were re-evaluated, the data obtained were analyzed and conclusions were drawn. It was concluded that educators, using a diverse approach to the acquisition of self-service skills, classified as part of self-directed learning, promote the development of children's independence in preschool. The author of the paper concluded that it is important to create a learning environment that promotes the acquisition of skills, which helps to achieve the tasks set by teachers in the acquisition of self-service skills. The qualification paper consists of 74 pages, 3 figures, 7 tables, 29 appendices, 64 references. Keywords: 1.5 - 3 years old children, self-service, skills, independence, self-directed learning.