Skolotāju dzīvesspēka veicināšana palikšanai profesijā
Автор
Semjonova, Simona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Skolotāju atbiruma dēļ, ko izraisa novecošanās, izdegšana un pārmaiņas izglītības sistēmā, ik gadu daļa vakanču skolās paliek neaizpildītas. Maģistra darba "Skolotāju dzīvesspēka veicināšana palikšanai profesijā" mērķis ir izpētīt, kā dzīvesspēks var veicināt skolotāju palikšanu profesijā. Lai sasniegtu darba mērķi, ir veikts fenomenoloģiskais pētījums. Datu ieguvei tiek izmantota anketa skolotājiem (Dzīvesspēka aptauja pieaugušajiem Resilience Scale for Adults), lai noteiktu viņu dzīvesspēku un atlasītu kandidātus intervijai. Naratīvās intervijas ir veiktas ar astoņiem skolotājiem trīs dažādos karjeras posmos – ar stāžu līdz pieciem gadiem, ar stāžu no sešiem līdz piecpadsmit gadiem un ar vairāk kā piecpadsmit gadu stāžu. Intervētie skolotāji pārstāv trīs dažādas pilsētas, dažāda izmēra skolas un gan privātskolas, gan valsts skolas. Intervijās ir pētīta skolotāju izpratne par dzīvesspēku un viņu pieredze kā dzīvesspēcīgiem skolotājiem. Balstoties uz naratīvo interviju datiem, tiek piedāvāti veidi, kā skolotājiem saglabāt dzīvesspēku. Ir noskaidrots, ka dzīvesspēks palīdz skolotājiem palikt profesijā, jo dzīvesspēcīgi skolotāji spēj izmantot savus iekšējos un ārējos resursus, lai tiktu galā ar profesionālās dzīves izaicinājumiem. With the growing teacher attrition rates caused by aging, burnout, and changes in the education system many teaching positions remain vacant every year. The aim of the Thesis "Promoting Teacher Resilience to Remain in the Profession" is to explore how teacher resilience can help teachers remain in the profession. Phenomenological research is carried out to reach the aim of the Thesis. A questionnaire for in-service teachers is used to measure their resilience with the Resilience Scale for Adults (RSA) and select interview candidates. Narrative interviews are carried out with eight resilient teachers in three different stages of their careers – working as teachers five years or less, six to fifteen years and more than fifteen years. The interviewees represent three different cities, various school sizes, and both private and public schools. In the interviews, the teachers’ understanding of resilience and their experiences as resilient educators are explored. Based on the narrative interviews, ways to maintain teacher resilience are proposed. It is found that resilient teachers are more likely to remain in the profession, as they are able to mobilize their internal and external resources to cope with the challenges of the job.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Eiropas Savienības struktūrfondu projekta "Mācību satura izstrāde un skolotāju tālākizglītība dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetos" komponente - skolotāju atbalsta materiāls matemātikas uzdevumos
Zagumjonnova, Jūlija (Latvijas Universitāte, 2006)Diplomdarba nosaukums ir “Eiropas Savienības struktūrfondu projekta ´Mācību satura izstrāde un skolotāju tālākizglītība dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetos´ komponente – skolotāju atbalsta materiāls ... -
Skolotāju interpretācija par skolotāju lomām
Rinkeviča, Ilze (Latvijas Universitāte, 2012)Maģistra darba mērķis ir noskaidrot, kādas skolotāja lomas atklāj pašu skolotāju interpretācija par tām, un kā šīs lomas atklājas kritiskās izglītības perspektīvas laukā. Pētījuma teorētisko ietvaru veido „lomas” un ... -
Latvijas Angļu valodas skolotāju asociācijas ieguldījums skolotāju profesionālajā pilnveidē Latvijā
Mazure, Katrīna (Latvijas Universitāte, 2017)Diplomdarba mērķis bija izpētīt profesionālo pilnveidi Angļu valodas skolotājiem Latvijā un atklāt Latvijas Angļu valodas skolotāju asociācijas (LAVSA) ieguldījumiem tajā. Šīs grāmatas autors uzskata, ka profesionālā ...