4-5 gadīgu bērnu vārdu krājuma bagātināšana ar spēlēm un rotaļām
Autor
Grīnfelde, Danute
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba autors: Danute Grīnfelde. Bakalaura darba temats: “4 – 5 gadīgu bērnu vārdu krājuma bagātināšana spēlēs un rotaļās”. Pētījuma aktualitāti noteica bērnu runas attīstības un vārdu krājuma nepietiekamība pirmsskolas vecuma bērniem. Mērķis: Teorētiski un praktiski noskaidrot 4 – 5 gadīgu bērnu vārdu krājuma bagātināšanas iespējas pedagoģiskajā darbā, izmantojot spēles un rotaļas. Darba pirmajā nodaļā tiek analizēta teorētiskā literatūra par 4 -5 gadīgu bērnu attīstības likumsakarībām. Raksturots 4 – 5 gadīgu bērnu vecumposms saistībā ar valodas apguvi un vārdu krājuma bagātināšanu. Tiek apskatīti runas nozīmīgākie uzdevumi pirmsskolā un teorētiskā literatūra par spēļu un rotaļu nozīmi pirmsskolas vecuma bērniem. Analizēta I. Miltiņas, I. Stangaines, D.Dzinteres un citu latviešu, un ārzemju psihologu, pedagogu darbi. Otrajā nodaļā tiek veikts empīriskais pētījums, kā ar spēļu un rotaļu palīdzību tiek bagātināts 4 -5 gadīgu bērnu vārdu krājums. Tiek izvirzīti 4 kritēriji vārdu krājuma izvērtēšanai. Pētījumā piedalījās Talsu pirmsskolas izglītības iestāde “X”, 16 bērni. Empīriskajā daļā izvirzītā hipotēze apstiprinājās, ņemot vērā izvirzītos kritērijus bērnu vārdu krājuma izvērtēšanai, izmantojot spēles un rotaļas, tas tika bagātināts. Darbs sastāv no 50 lpp, darbu ilustrē 3 tabulas, 8 attēli, 9 pielikumi, izmantoti 48 informācijas avoti, no tiem: 36 latviešu valodā, 9 angļu valodā, 2 krievu valodā un 1 – vācu valodā. Author of the Bachelor thesis: Danute Grīnfelde. Title of the Bachelor thesis “4-5 year old children vocabulary development with games and activities”. The topicality of the research was determined by the lack of preschool aged childrens' speech development and vocabulary. The goal: To research from the theoretical and practical viewpoint the possibilities for improving 4-5 year old children vocabulary in the pedagogical environment by using games and activities. The first chapter focuses on the review of theory on 4-5 year old childrens' development regularities. The language acquisition and vocabulary development for 4-5 year-olds is defined. The most important tasks for speech in preschool, as well as the theory on the importance of games and activities for preschool-aged children are reviewed. The analysis of I. Miltiņa, I. Stangaine, D. Dzintere and other latvian and international psychologists' and teachers' works is conducted. The second chapter consists of the empirical research on how games and activities can improve 4-5 year-old childrens' vocabulary. Four criteria for analysing the vocabulary have been set. Talsi preschool “X”, 16 children were participating in the research. The hypothesis set for the empirical part was confirmed, taking into account the set criteria for evaluating the childrens' vocabularies, they were improved with games and activities. The thesis consists of 50 pages, 3 tables, 8 figures, 9 appendices, and is based on 47 sources from which: 36 are in Latvian, 9 in English, 2 in Russian 1 in German.