Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu lasītprasmes veicināšana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā
Autor
Ļutikova, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu lasītprasmes veicināšana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Darba autors: Liene Ļutikova Darba mērķis: Teorētiski un praktiski izzināt metodes un paņēmienus 5 – 6 gadīgu bērnu lasīt prasmju apguves veicināšanai. Darba saturs. Darba pirmajā nodaļā teorētiski tiek pētīta lasīšanas procesa būtība, raksturotas tai nepieciešamās prasmes, kā arī sniegts pārskats par lasīšanas mācīšanas metodikām ,kas piemērotas lasītprasmes apguvei 5-6 sešu gadu veciem bērniem pirmsskolā. Tiek apkopots pārskats gan par tradicionālajām metodēm, gan arī sniegts ieskats alternatīvajās metodikās. Teorētiski tiek pētīts ar ko sākt lasītprasmes apguvi un kas jāņem vērā tās efektīvākai apguvei. Darba otrajā daļā tiek veikts pētījums, lai praktiski pārbaudītu darbā izvirzīto hipotēzi. Tika izzināta pirmsskolu iestāžu pedagogu pieredze lasītprasmju paplašināšanā un izstrādāti kritēriji, uz kuriem balstoties, tika veikta Jelgavas X pirmsskolas vecākās grupas bērnu lasītprasmju novērtēšana. Bērnu lasītprasmes tika novērtētas pirms un pēc pedagoģiskās izmēģinājuma darbības. Darba rezultāti. Empīrskajā pētījumā iegūtie dati ļāva secināt, ka darba sākumā pieņemtā hipotēze ir pareiza. Bērnu lasītprasmes apguve tiek veicināta, ja: •vienlaicīgi tiek pilnveidotas bērna valodas prasmes, •tiek piedāvāti vecumposmam atbilstoši un interesi raisoši mācību līdzekļi un metodes, kas rada pozitīvas emocijas un iesaistīšanās aktivitātes pieaugumu, •lasītprasmes apguves procesā iekļauta atgriezeniskā saite un motivējošs novērtējums, kas stiprina bērna pašvērtību. Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu vecākiem tika izstrādāti seši priekšlikumi, kas viņiem palīdzētu arī mājas apstākļos veicināt bērna lasīt prasmi. Darba apjoms: Darbā ir 53 lappuses, 10 attēli, 5 tabulas, 38 literatūras avoti, 1 pielikums. Atslēgvārdi: Lasīt prasme, pirmsskola, bērni, rotaļa. Qualification work: Promoting the reading skills of older pre-school children in the pedagogical process in pre-school. The author: Liene Lutikova Aim of the work: Theoretically and practically learn methods and techniques to promote the acquisition of reading skills of 5-6 year old children. Content of the work. The first chapter theoretically studies the essence of the reading process, describes the skills required for it, as well as provides an overview of reading teaching methodologies suitable for the acquisition of reading skills for 5-6 six-year-old children in preschool. An overview of both traditional methods and an overview of alternative methodologies is provided. Theoretically, it is studied where to start learning reading skills and what to take into account for more effective learning. In the second chapter of the work, a research is carried out in order to practically test the hypothesis put forward in the work.The experience of pre-school teachers in expanding their reading skills was examined and criteria were developed, on the basis of which, the assessment of reading skills of Jelgava X pre-school senior group children was performed. Children's reading skills were assessed before and after the pedagogical activity. Work results. The data obtained in the empirical study allowed to conclude that the hypothesis accepted at the beginning of the work is correct. Children's reading skills are promoted if: • at the same time the child's language skills are improved, • age-appropriate and interesting teaching aids and methods are offered, which create positive emotions and increase activity, • the reading acquisition process includes feedback and motivational assessment, which strengthens the child's self-esteem. Six proposals were developed for parents of older pre-school children to help them also read their child's reading skills at home. Thesis consists of: 53 pages, 12 figures, 5 tables, 38 references, 1 appendix. Keywords: Reading skill, preschool, children, play.