Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu radošuma attīstīšana brīvdabas pedagoģijā
Автор
Freimane, Arta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darbs “Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu radošuma attīstīšana brīvdabas pedagoģijā: izstrādāts ar mērķi “teorētiski pētīt un empīriski pamatot jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu radošuma attīstības iespējas brīvdabas pedagoģijā”. Darba teorētiskajā daļā analizēts radošuma jēdziens, aplūkojot radošumu kā raksturota iezīmi un kā jaunradi (radošās darbības procesu). Attiecīgi radošā darbība aplūkojama kā caurviju prasme (jaunrade) un kā bērna personības iezīme, kam liela nozīme izglītības procesā kopumā. Lai bērnu radošums attīstītos, ir svarīga darbības vide, jēgpilns mērķis un apzināti motīvi. Šādi nosacījumi var tikt veidoti āra nodarbībās dabas izzināšanas procesā, darbojoties ar dabas materiāliem. Empīriskajā pētījumā pētīta radošuma attīstība 12 trīsgadīgiem bērniem āra nodarbībās. Noslēgumā, atbildot uz pētījuma jautājumu “Kā āra nodarbībās pirmsskolā sekmējama jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu radošā darbība?” tiek izdalīti tādi darbības veidi kā bērnu iesaiste dabas materiālu vākšanā, pievēršot uzmanību šo materiālu īpatnībām un rosinot tos izmantot savā rotaļu darbībā. Radošums bērniem attīstāms, gan piedāvājot izdomāt, ka varētu rotaļās izmantot dabas materiālu, gan arī piedāvājot radoša uzdevuma paraugu, kura izpildei bērniem ir patstāvīgi jāizvēlas apkārtnē pieejamie materiāli. Šādas pieejas rezultātā veiksmīgi attīstās caurviju prasmes (jaunrade, domāšana, sadarbība) un veidojas tikumi (saudzīga attieksme pret dabu). Qualification work "Developing the creativity of children of the youngest pre-school age in open-air pedagogies: designed to “theoretically and empirically justify the possibilities for developing the creativity of children of the youngest pre-school age in open-air pedagogies”. In the theoretical part of work, analyse the concept of creativity by looking at creativity as a feature of character and as creativity (the process of creative activity). Accordingly, creative activity is considered to be a rolling skill (creativity) and a feature of children's personality, which plays a key role in the education process as a whole. For children to develop creativity is an important operating environment, a meaningful goal and deliberate motives. Such conditions can be formed in outdoor lessons in the process of natural learning by working with natural materials. The empirical study examines the development of creativity. 12 3-year-olds in outdoor lessons. Finally, in response to the question 'How can the creative performance of the youngest child of pre-school age be achieved in outdoor training?', activities such as the involvement of children in collecting materials are identified, focusing on the characteristics of these materials and encouraging them to be used in their playing activities. Creativity for children should be developed, both by suggesting that natural material could be used in the game and by offering a model of creative task, where a child should choose independently the materials that are visible and available in the surroundings. Such an approach leads to a successful development of intermodal skills (creativity, thinking, cooperation) and virtues (a gentle attitude towards nature).