Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu ģeometrisko figūru apguves sekmēšana sporta stundās
Author
Kanonoviča, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Augstkalne, Dace
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu ģeometrisko figūru apguves sekmēšana sporta stundās”. Darba autore: Zane Kanonoviča Kvalifikācijas darbs izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot ģeometrisko figūru apguvi sporta nodarbībās 5-6 gadus veciem bērniem. Tas satur divas daļas – teorētisko un empīrisko. Teorētiskajā daļa analizētas ģeometrisko figūru apguves likumsakarības kompetenču pieejas kontekstā, analizēts vecumposms un sporta nodarbību saturs, nosakot iespējas tajās integrēt matemātikas jomas saturu. Empīriskā daļas rezultāti ļāva konstatēt, ka sporta nodarbībās integrētais matemātikas mācību jomas saturs ģeometrisko figūru izpratnes veidošanai ļāva veiksmīgi uzlabot prasmi nošķirt plakanas figūras, izdalīt figūru īpašības, kā arī orientēties telpā. Vājāk attīstīti ir priekšstati par telpiskām figūrām, kas saistīts ar šī materiāla sarežģītību. Atbildot uz jautājumu “Kādi paņēmieni ir izmantojami sporta nodarbībās, lai veicinātu ģeometrisko figūru apguvi 5-6 gadus veciem bērniem?”, var minēt vidējas intensitātes kustību rotaļas ar priekšmetiem vai to atrašanu apkārtnē, vingrinājumus, kas paredz skolotāja mutisku instrukciju izpildi, orientējoties telpā, kā arī daudzveidīgas stafetes un šķēršļu joslas. Efektīvākas ir vienkārša satura rotaļas, kuras bērni pēc nodarbībām var organizēt patstāvīgi.° Darbs satur: 45 lpp., ietver 6 tabulas, 9 attēlus, literatūras sarakstu no 51 vienības, pievienoti 2 pielikumi Atslēgas vārdi: ģeometriskās figūras, orientēšanās telpā, sporta nodarbības, 5-6 gadus veci bērni Qualification paper on "Promoting the acquisition of geometric figures in sports lessons for older pre-school children". Author of the paper: Zane Kanonovica The aim of the qualification paper is to do theoretical research and empirically justify the acquisition of geometric figures in sports activities for 5-6 year olds. It contains two parts – theoretical and empirical. The theoretical part analyses the regularities of learning geometric figures in the context of the competence approach, analyses the age and content of sports activities, determining the possibilities to integrate mathematics content. The results of the empirical part showed that the content of mathematics integrated into sports activities for the development of geometric understanding made it possible to successfully improve the ability to distinguish flat shapes, to identify properties of shapes, as well as orientate in the room. Less developed are the notions of spatial figures due to the complexity of the material. In response to the question "What kind of techniques can be used in sports lessons to promote the acquisition of geometric figures for 5-6 year olds?", moderate-intensity movement games with objects or finding them in the surroundings, exercises involving following verbal instructions from the teacher, orientation in the room, as well as a variety of relay races and obstacle courses can be mentioned. More effective are simple games that children can organise independently after class.° The paper contains: 45 pages, includes 6 tables, 9 images, a list of literature from 51 units, 2 attachments. Keywords: geometric figures, orienteering in the room, sports activities, 5-6 year old children .