Pirmsskolas vecuma bērnu ar redzes traucējumiem attīstības iezīmes pedagoģiskā darba kontekstā
Autor
Vološina, Ludmila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs tika izstrādāts par tēmu “Pirmsskolas vecuma bērnu ar redzes traucējumiem attīstības iezīmes pedagoģiskā darba kontekstā”. Pētījuma mērķis ir teorētiski pētīt un empīriski noteikt pedagoģiskā darba paņēmienus ar bērnu ar redzes traucējumiem telpiskās orientācijas un mobilitātes attīstības sekmēšanai. Atbilstoši mērķim darbu veido divas daļas – teorētiskā un empīriskā. Izmantojot tādu zinātnieku pētījumus kā K. Baumane (2002), R. Faalaga et.all. (2019), D. Fast (2018), E. Fernell (2017), L. Osipova (Осипова, 2016, 2017), L. Šipicina (Шипицына, 2016) u.c., ir pētītas bērnu ar redezes traucējumiem psihiskās un fiziskās attīstības īpatnības, īpašu uzmanību pievēršot fizisko aktivitāšu nozīmīgumā un pedagoģiskā procesa organizācijas īpatnībām. Empīriskajā pētījumā analizēta 7 bērnu (3-6 gadi) ar redzes traucējumiem telpiskās orientācijas un vispārējās aktivitātes dinamika. Raksturotas pedagoģiskā procesa īpatnības un darba posmi. Pirmajā posmā veikta bērnu sagatavošana telpiskai orientācijai, izmantojot speciāli sagatavotus mācību uzskates līdzekļus, raksturotas bērnu ar redzes traucējumiem komunikācijas īpatnības. Otrajā daļā sniegts pārskats par izmantotajām kustību rotaļām, kuras, ņemot vērā bērnu ar redzes attīstības traucējumiem īpatnības, organizētas individuāli un apakšgrupās. Šī pieeja ļāva sasniegt teicamus rezultātus, kas atspoguļoti gan kvantitatīvos vērtējumos pēc kritērijiem, gan arī kvalitatīvā analīzē. Sasniegtie rezultāti apstiprina darba hipotēzi: speciāli organizēts pedagoģiskais darbs ar pirmskolas vecuma bērniem ar redzes traucējumiem, izmantojot kustības rotaļas, ļauj veicināt mobilitātes un telpiskās orientācijas attīstību. Noslēgumā izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem un vecākiem. The qualification paper was developed on the topic “Developmental characteristics of preschool children with visual impairments in the context of pedagogical work”. The aim of the research is to theoretically study and empirically determine the methods of pedagogical work with children with visual impairments to promote the development of spatial orientation and mobility. According to the purpose, the work consists of two parts - theoretical and empirical. Using the research of scientists such as K. Baumane (2002), R. Faalaga et.all. (2019), D. Fast (2018), E. Fernell (2017), L. Osipova (Осипова, 2016, 2017), L. Šipicina (Шипицына, 2016), etc., the peculiarities of mental and physical development of children with dementia have been studied, paying special attention to the importance of physical activities and the peculiarities of the organization of the pedagogical process. The empirical study analyzed the dynamics of spatial orientation and general activity of 7 children (3-6 years) with visual impairment. Peculiarities of the pedagogical process and stages of work are described. In the first stage, children were prepared for spatial orientation, using specially prepared teaching aids, and the peculiarities of communication of children with visual impairments were described. The second part provides an overview of the movement toys used, which are organized individually and in subgroups, taking into account the specifics of children with visual impairments. This approach has led to excellent results, which are reflected both in the quantitative evaluations and in the qualitative analysis. The achieved results confirm the working hypothesis: specially organized pedagogical work with preschool children with visual impairments, using movement games, allows to promote the development of mobility and spatial orientation. Finally, recommendations for preschool teachers and parents have been developed.