Skolēnu lasītprasmes veicināšana pedagoģiskajā procesā
Author
Budžena, Una
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma temats: Skolēnu lasītprasmes veicināšana pedagoģiskajā procesā Pētījuma autors: Una Budžena Pētījuma mērķis ir izpētīt pirmās klases skolēnu lasītprasmi un piedāvāt metodes skolēnu lasītprasmes veicināšanai. Mūsdienās lasītprasmi definē kā spēju saprast, izmantot un pārdomāt rakstītos tekstus, lai sasniegtu savus mērķus, attīstītu savas zināšanas un potenciālu un efektīvi iekļautos sabiedrībā. Pedagoģiskajā pieredzē veiktie novērojumi liecina, ka skolēniem, uzsākot mācības skolā, mēdz būt atšķirīgas valodas prasmes. Skolēniem ir grūtības izteikties, uztvert priekšā lasīta teksta informāciju, atstāstīt dzirdētu informāciju, kā arī skolēniem ir šaurs vārdu krājums un grūtības sagādā dzirdēta vai lasīta teksta izpratne. Pētījuma mērķis ir izpētīt pirmās klases skolēnu lasītprasmi un piedāvāt metodes skolēnu lasītprasmes veicināšanai. Lai rastu atbildes uz pētījumā izvirzītajiem jautājumiem - kāds ir lasītprasmes līmenis pirmās klases skolēniem, ar kādām metodēm var sekmēt skolēnu lasītprasmes līmeņa paaugstināšanos un kādas metodes, pieejas ir izmantojamas attālinātajā mācību procesā?- tika veikti skolēnu lasītprasmes mērījumi, pedagogu un skolēnu vecāku aptauja, kā arī pedagoģiskā izmēģinājuma darbība. Pētījumā iegūtie rezultāti liecina, ka didaktiskās spēles metodes izmantošana pedagoģiskajā procesā, veicina skolēnu lasītprasmes attīstību, un līdz ar to šo metodi ir ieteicams pielietot ne tikai pormsskolas izglītības līmenī, bet arī, nodrošinot mācību procesa secīgumu, sākumsskolas izglītībā. Atslēgvārdi: lasīšana, lasītprasme, lasītā izpratne, pedagoģiskais process, didaktiskā spēle, skolēns. Darba apjoms: darbs strukturēts 2 nodaļās, darba apjoms ir 67 lpp, tai skaitā 15 tabulas, 17 attēli, darbam pievienoti 9 pielikumi. Subject: Promoting pupils` reading skills in the pedagogical process Author: Una Budzena Purpose of the research is to explore reading literacy of students from the first class and to offer the methods of promoting their reading skills. Nowadays reading literacy is defined as an ability to understand, use and rethink writing texts,to develop own knowledge ,potentional and effective inclusion in a society. Observations in a pedagogical practise shows that students, who are started to learn at school, have different language skills.Students have difficulties to speak out ,to perceive pre-read text information,to retell heard information,their vocabulary is narrow and they have difficulties in hearing and writing text comprehension. The purpose of the research is to explore reading literacy of students from the first class and to offer the methods of promoting their reading skills.To find the answers on the questions of the research-what is a level of the first class students’ in reading literacy, what are the methods to increase reading skills and the available methods-were made measurements of students ’reading skills,teachers’ and students’ parents survey,as well as a pedagogical experiment. The results obtained in the resarch shows, that using didactic game methods in a pedagogical process promote student’s reading skills development and it is recommended to use not only in pre-school level of education ,but also providing the sequence of the learning process in a primary school. Keywords: reading, reading skills, reading comprehension, pedagogical process, didactic play, student. Skope of the work: The researh is structured in two chapters, volume of work are 67 pages, including 15 tables, 17 figures, 9 appendices.