Latvijas vidusskolēnu zināšanas par dezinformāciju un prasmes to atpazīt sociālajā medijā "Facebook"
Author
Karlova, Kristena
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ločmele, Klinta
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis ir izpētīt vidusskolēnu zināšanas par dezinformāciju un prasmes to atpazīt sociālajā medijā “Facebook”. Teorētiskajā daļā ir aplūkots medijpratības jēdziens, medijpratība digitālajā laikmetā, sociālie tīkli, viltus ziņas un dezinformācija. Konteksta daļā ir apskatīta medijpratība Latvijā un jauniešu mediju lietojums, viltus ziņu un dezinformācijas izplatība Latvijā, kā arī veidi tās ierobežošanai. Lai veiktu pētījumu, autore izmantoja divas pētnieciskās metodes - interneta aptauju (284 respondenti) un daļēji strukturētas intervijas ar pieciem vidusskolēniem. Vidusskolēni prot atpazīt dezinformāciju no patiesām ziņām un uzskata savas dezinformācijas atpazīšanas prasmes par labām. Taču jaunieši uzticas sociālajos medijos atrodamajai informācijai un bieži nepārbauda informācijas patiesumu, pirms ar to dalīties sociālajos medijos. Atslēgvārdi: medijpratība, dezinformācija, vidusskolēni, sociālie mediji, “Facebook”, intervija, aptauja. The goal of this Bachelor thesis is to investigate secondary school students’ knowledge of disinformation and their ability to recognize it on social media “Facebook”. The theoretical basis of the research is the theory and terminology review of media literacy, media literacy in the digital age, social media, fake news and disinformation. The context section describes media literacy in Latvia and youth media use, the spread of false news and misinformation in Latvia, as well as ways to limit it. The author uses two research methods - an Internet survey (284 respondents) and semi-structured interviews with five secondary school students. Secondary school students can recognize disinformation from real news and consider their disinformation recognizing skills to be good. However, young people trust the information found on social media and often do not check the truth of the information before sharing it on social media. Keywords: media literacy, disinformation, secondary school students, social media, “Facebook”, interview, survey.