• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Daudzvalodu kompetences loma angļu sintakses apguvē

Thumbnail
View/Open
306-85060-Bankova_Raina_rb17044.pdf (596.0Kb)
Author
Bankova, Raina
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Daudzvalodība ir plaši izplatīts fenomens lielākajā daļā pasaules, tāpēc valodas apguvēja daudzvalodu kompetence ir svarīgs aspekts, ko ņemt vērā, valodas apguves laukā. Bakalaura darba mērķis ir izpētīt teikumu veidu lietojumu divos valodas apguves attīstības posmos un iepriekšējas valodu zināšanu ietekmi sintakses apguvē. Pētījuma metode ir uz tekstu korpusa balstīta gadījuma analīze, kurā izmantotas triju angļu filoloģijas studentu esejas angļu, norvēģu un latviešu valodā. Pētījuma rezultāti liecina, ka teikumu veidu lietojums dažādās valodās un studentu individuālās valodas apguves gaitā atšķiras, taču kopumā norāda uz priekšroku saliktu pakārtotu teikumu lietojumam un saliktu teikumu lietojuma biežuma lejupslīdi vēlākos valodas apguves posmos. Studentu eseju analīze liecina, ka valodas apguvēji pielieto dažus angļu valodas gramatikas likumus norvēģu valodas apguvē.
 
Multilingualism is a widespread phenomenon in most parts of the world, and therefore, in the area of language acquisition, learners’ multilingual competence is an important aspect to consider. The aim of the thesis is to examine the frequency of different sentence types at two developmental stages of language acquisition, and the influence of prior linguistic knowledge on the acquisition of syntax. The research method is a corpus-based case study comprised of three English Philology students’ essays in English, Norwegian and Latvian. The research findings indicated a variation of sentence use across languages and participants’ individual developmental trajectories but displayed an overall preference for the use of complex sentence and a decrease in the use of compound sentences. The analysis of learner essays suggested that learners apply some rules of English grammar in the acquisition of Norwegian.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/58803
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV