• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inovāciju ekosistēmu attīstības ietekme uz patērētāju paradumiem un lojalitāti starptautiskā kontekstā

Thumbnail
View/Open
303-87230-Marusko_Dzelde_dl20082.pdf (1.759Mb)
Author
Maruško, Dzelde
Co-author
Latvijas Universitāte. Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte
Advisor
Šavriņa, Baiba
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums ir “Inovāciju ekosistēmu attīstības ietekme uz patērētāju paradumiem un lojalitāti starptautiskā kontekstā”. Darba aktualitāti nosaka viedo tehnoloģiju un inovāciju ekosistēmu straujā attīstība un patērētāju arvien lielāka iekļaušana inovāciju ekosistēmu darbībā un pievienotās vērtības izveidē, kā arī mākslīgā intelekta spēja analizēt un veidot patērētāju ieradumus. Attiecīgi darba mērķis ir izpētīt inovāciju ekosistēmu ietekmi uz patērētāju uzvedību un lēmumu pieņemšanu. Darbā ir izskatīta inovāciju ekosistēmu būtība, patērētāju uzvedības veidošanas pieejas un lojalitātes teorētiskie aspekti. Veikta patērētāju uzvedības maiņas izpēte tehnoloģiskā progresa ietvaros no 1990. gada līdz Covid-19 periodam. Pētījuma praktiskajā daļā ir veikta divu vadošo inovāciju ekosistēmu izpēte un Latvijas un ārzemju respondentu aptauja un tās analīze. Iegūtie rezultāti apstiprina izteikto hipotēzi, ka inovāciju ekosistēmas veido patērētāju uzvedību un rada piespiedu lojalitāti.
 
The title of the master thesis is "The impact of the development of innovation ecosystems on consumer habits and loyalty in an international context". The relevance of scientific work is determined by the rapid development of smart technologies and innovation ecosystems and the increasing involvement of consumers in the operation of innovation ecosystems and the creation of added value, as well as the ability of artificial intelligence to analyze and shape consumer habits. Accordingly, the aim of the work is to study the impact of innovation ecosystems on consumer behavior and decision-making. The master thesis examines the nature of innovation ecosystems, the theoretical aspects of consumer behavior shapping approaches and loyalty. A study of consumer behavior change in the framework of technological progress from 1990 to the Covid-19 period was conducted. In the practical part of the research, the research of two leading innovation ecosystems and the survey of Latvian and foreign respondents and its analysis have been performed. The obtained results confirm the hypothesis that innovation ecosystems shape consumer behavior and create compulsive loyalty.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/59085
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV