Sarunbotu izmantošana un attīstīšana Latvijas valsts institūciju tīmekļa vietnēs
Autor
Gulbis-Vekmane, Katrin
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Viļuma, Liene
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Sarunbotu tehnoloģijas attīstība pēdējos divos gados ir spērusi kvalitatīvu soli uz priekšu gan Latvijā, gan citās valstīs. Arvien vairāk tiek izmantotas mākslīgā intelekta tehnoloģijas, lai nodrošinātu lietotājiem informācijas pieejamību 24 / 7 vienkāršā un ierastā komunikācijas veidā tiešsaistē. Kultūras Informācijas sistēmu centrs sadarbībā ar uzņēmumu “Tilde” ir izveidojušas valodu platformu hugo.lv, kur papildus citām valodu tehnoloģijām, ir izveidota vienkāršota sarunbotu izveidošanas un attīstīšanas platforma. Latvijas valsts pārvaldes iestādes pēdējos pāris gados ir izveidojušas un ieviesušas sarunbotu tehnoloģijas nodrošinot saviem klientiem jaunu un modernu sadarbības resursu. Bakalaura darba ietvarā tiek pētīts populāru valsts pārvaldes sarunbotu attīstības progress, salīdzinot 2021. un 2022. veiktas sarunbotu intervijas, apkopoti un analizēti dati par lietotāju pieredzi izmantojot sarunbotus, kā arī intervēti sarunbotu treneri par sarunbotu izveidošanas un attīstīšanas specifiku un attīstības iespējām. Par pētījuma teorētisko bāzi tiek piemērota sociāli kognitīvā teorija un tehnoloģiju pieņemšanas modelis. Pētījumā tika izvirzīta hipotēze, ka sarunbotus izmanto plašs lietotāju loks saziņai ar valsts pārvaldes iestādēm. Pētījuma rezultātā hipotēze tika pierādīta daļēji un tika secināts, ka lietotāju skaits, kuri izmanto sarunbotus informācijas ieguvei par valsts iestādes sniegtajiem pakalpojumiem, ir stabilizējies kopš 2020. gada un 2022. gadā nav izteikta klientu loka pieauguma indikācijas. Hipotēzes otrā daļa par sarunbotu atbilžu sniegumu uzlabojumu salīdzinot 2021. un 2022. gadu pierādījies ar daļējiem uzlabojumiem. The development of chatbot technology in the last two years has taken a qualitative step forward in Latvia and in other countries. Artificial intelligence technologies are increasingly being used to make information available to users 24/7 in a simple and traditional way of communicating online. The Cultural Information Systems Center in cooperation with the company “Tilde” has created a language platform hugo.lv, where, in addition to other language technologies, a simplified platform for creating and developing conversational bots has been created. In the last couple of years, Latvian public administration institutions have developed and implemented chatbot technologies, providing their customers with a new and modern resource for cooperation. Within the framework of the bachelor's thesis, the development progress of popular public administration chatbots is researched by comparing chatbot interviews conducted in 2021 and 2022, data on user experience of using chatbots is collected and analyzed, and chatbot trainers are interviewed about the specifics and development opportunities of this technology. Socio-cognitive theory and technology acceptance model are applied as the theoretical basis of the research. The study hypothesizes that chatbots are used by a wide range of users and the quality of responses provided by chatbots has improved between 2021 and 2022. The study hypothesized that chatbots are used by a wide range of users to communicate with public institutions. As a result of the study, the hypothesis was partially proved and it was concluded that the number of users who use chatbots to obtain information on the services provided by the public authority, has stabilized since 2020 and in 2022 there is no indication of a significant increase in the number of customers. The second part of the hypothesis about the improvement of the performance of chatbot answers comparing 2021 and 2022 proved partial improvement.