Sociālo mediju platformas "TikTok" saturs: Z un Y paaudzes lietojuma paradumi un apmierinājums
Autor
Štrausa, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zitmane, Marita
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darba “Sociālo mediju platformas “TikTok” saturs: Z un Y paaudzes lietojuma paradumi un apmierinājums” mērķis ir noskaidrot, kādi ir Z un Y paaudzes sociālo mediju platformas “TikTok” lietojuma paradumi, apmierinājums un motivācija, kā arī noskaidrot vai ir novērojamas atšķirības starp tām. Darba teorētiskā daļa sastāv no literatūras pārskata par lietojuma un apmierinājuma teoriju, paaudžu teorijām un teorijām par sociālajiem medijiem. Pētījuma rezultātu iegūšanai un mērķa sasniegšanai veiktas tiešsaistes aptaujas un daļēji strukturētās intervijas ar sociālo mediju platformas “TikTok” lietotājiem. Sociālo mediju platforma “TikTok” ir mainījusi Z un Y paaudzes sociālo mediju lietojuma paradumus un mainījusi veidu, kā norit informācijas apmaiņa, ne tikai nodrošinot plašāku informācijas klāsta pieejamību, bet arī veicinot ātrāku informācijas piegādi. Sociālo mediju platformas “TikTok” lietotāji ar platformas palīdzību apmierina visas lietojuma un apmierinājuma teorijā noteiktās sociālo mediju vajadzību kategorijas. Sociālo mediju platforma “TikTok” Z un Y paaudzei pilda sociālās mācīšanas funkciju un kalpo kā pieredzes veidotājs, sniedzot jaunas zināšanas, informāciju, iedvesmu, palīdzot pieņemt dažādus lēmumus ikdienas dzīvē. Z paaudze ir digitāli advancētāki un prasmīgāki, sociālo mediju platformu “TikTok” lieto biežāk vairāk un izmanto vairāk no platformā piedāvātajām funkcijām nekā Y paaudze. Sociālo mediju platformas “TikTok” lietotāji kopumā ir apmierināti un pozitīvi vērtē platformas saturu un darbību, taču starp Z un Y paaudzes lietotājiem novērojamas lietojuma paradumu un lietojuma motivācija atšķirības. The aim of the master's thesis “Content of the social media platform "TikTok": Z and Y generation usage habits and gratification” is to find out what are the usage habits, gratification and motivation of the generation Z and Y on social media platform “TikTok”, as well as to find out whether there are differences between both of them. The theoretical part of the thesis consists of a review of the literature on the theory of uses and gratifications theory, theories of generations and theories of social media. In order to obtain the results of the research and achieve the goal, online surveys and semi-structured interviews were conducted with users of the social media platform “TikTok”. Social media platform “TikTok” has changed the way Z and Y use social media and changed the way information is exchanged, not only by making a wider range of information available, but also by facilitating the delivery of information. Users of the social media platform “TikTok” meet all the categories of social media needs identified in the uses and gratifications theory. Social media platform "TikTok" for the generation Z and Y performs the function of social teaching and serves as an experience builder, providing new knowledge, information, inspiration, helping to make various decisions in everyday life. Generation Z is more digitally advanced and more proficient, using the social media platform “TikTok” more often and using more of the features offered by the platform than the generation Y. Users of the social media platform “TikTok” are generally satisfied and positive about the content and performance of the platform, but there are differences in usage patterns and motivation between the Z and Y generation users.