Skolas pedagogu slodze. Pienākumu izpilde.
Author
Jupatova, Veronika
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kiris, Kaspars
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbs “Skolas pedagogu slodze. Pienākumu izpilde.” ir izstrādāts ar mērķi izstrādāt ieteikumus skolotājiem, darba pienākumu veikšanai nepieciešamā laika samazināšanai. Pētījuma laikā tika izmantotas tādas pētījuma metodes kā: literatūras analīze, diskusija, aptauja. Maģistra darba teorētiskajā daļā tiek aprakstīts skolas pedagoga pienakuma jēdziens un tas, kas tajos ietilpst. Liela teorētiskā pētījuma daļa ir veltīta skolas pedagogu slodzēm un algas likmēm Latvijā un citās Eiropas Savienības valstīs ar mērķi salīdzināt radītājus. Daļu no teorētiskā pētījuma aizņem pedagogu pārslodzes iemeslu un seku analīze, kā arī Covid-19 pendēmijas ietekmi uz to. Maģistra darba empīriskā daļā veikts pētījums, kura gaitā tika analizētas reālās X un Y vidusskolas situācijas, sakarā ar vidējo skolotāju slodzi, neapmaksāto stundu skaitu papildus pienakumu veikšanai, stresa līmeni darba pienākumu dēļ, kā arī tika noskaidrots, kādi papildus pienākumi aizņem skolotājiem visvairāk laika to izpildei. Saņēmot kvalitatīvus un kvantitatīvus datus, tika izstrādāti prakstiskie ieteikumi pedagogiem, kā darba procesā izvairīties no pārslozdes. Ieteikumi ir sadalīti pēc šādiem darba aspektiem: darba plānošana, mācību nodarbību plānošana, mācību resursi, līdzekļi, efektīva tehnoloģiju izmantošana, komunikācija ar kolēģiem un vecākiem, patstāvīgo darbu pārbaude. Maģistra darba apjoms: 90 lappuses. Darbā ietilpst 35 attēli, 4 tabulas, 60 literatūras avoti un 2 pielikumi. Darbs sastāv no ievada, sešām nodaļām, nobeiguma, informācijas avotu saraksta un pielikumiem. Atslēgvārdi: slodze, pārslodze, pienākumi, algas likme, izdegšana, stress. Master's thesis “Workload of school educators. Performance of duties." has been developed with the aim of developing recommendations for teachers to reduce the time required to perform their duties. During the research, such research methods were used as: literature analysis, discussion, survey. The theoretical part of the master's thesis describes the concept of the duty of a school educator and what is included in them. A large part of the theoretical research is devoted to the workload and salary rates of teachers in Latvia and other European Union countries with the aim of comparing the indicators. Part of the theoretical research is the analysis of the causes and consequences of teacher overload, as well as the impact of the Covid-19 pandemic on it. In the empirical part of the master's thesis, research was carried out, during which the real situations of X and Y secondary schools were analyzed due to the average workload, unpaid hours for additional duties, stress level due to work responsibilities, as well as what additional responsibilities take the most time for teachers to complete. After receiving qualitative and quantitative data, were developed practical recommendations for teachers on how to avoid overload in the work process. The recommendations are divided into the following aspects of work: work planning, lesson planning, learning resources, effective use of technology, communication with colleagues and parents, marking of independent work. The volume of the master's thesis: 90 pages. The work includes 35 figures, 4 tables, 60 references and 2 appendices. The work consists of an introduction, six chapters, a conclusion, a list of information sources and appendices. Keywords: workload, overload, responsibilities, salary rate, burnout, stress.