Jaunākā pirmsskolas vecumposma bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšanas paņēmieni
Author
Škirmante, Marina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore: Marina Škirmante Kvalifikācijas darba tēma:” Jaunākā pirmsskolas vecumposma bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšanas paņēmieni “. Dotā darbā tika pētīti un noteikti jaunākā vecumposma bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšanas metodes un paņēmieni. Darba gaitā bija svarīgi izpētīt bērnu pašapkalpošanās līmeņa attīstību, izmantojot dažādus veicināšanas paņēmienus ikdienā darbā ar bērniem. Jaunākais pirmsskolas vecumposms ir svarīgs posms bērnu attīstībā, tai skaitā bērnu pašapkalpošanās prasmju veidošanā. Veiksmīgas pašapkalpošanās prasmes ietekmēs bērna visu turpmāko attīstību. Tēma ir svarīga gan bērnu vecākiem, gan pirmsskolas pedagogiem, jo mūsdienās arvien vairāk saasinās problēma, kas saistīta ar bērna pašapkalpošanu. Dotā darbā tika izmantoti dažādi bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšanas paņēmieni un tika pētīta to ietekme uz bērna sekmīgāko pašapkalpošanās attīstību. Kvalifikācijas darba pirmajā daļā tika pētīti un analizēti psiholoģijas un pedagoģijas zinātnieku ( E.Ēriksons, L.Vigotskis, F.Frēbels, M.Montesori, G. Svence, S. Tubele, B. Krafte, T. Zīriņa, D. Dzintere, I. Stangaine u.c.) darbi un teorijas par pašapkalpošanās prasmju attīstību un veicināšanu jaunākā pirmsskolas vecumposma bērniem. Kvalifikācijas darba otrajā daļā tiek veikts empīriskais pētījums, kurā piedalījās 15 bērni jaunāka pirmsskolas vecuma. Tika izstrādāti kritēriji pēc kuriem pētījuma sākumā tika veikta bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstības līmeņa novērtēšana. Tika atlasītas un pielietotas dažādas metodes un paņēmieni bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšanai. Pētījuma beigās, veikta atkārtota bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstības līmeņa novērtēšana. Rezultāti tika reģistrēti un apkopoti tabulās, kā arī atspoguļoti attēlos. Pētījuma rezultāti apstiprināja izvirzīto darbā jautājumu, ka jaunākā pirmsskolas vecumposma pašapkalpošanās prasmju attīstības veicināšana būs sekmīgāka, ja ikdienas darbā ar bērniem tiks izmantotas visdažādākās veicināšanas metodes un paņēmieni. Atslēgas vārdi: jaunākais pirmsskolas vecumposms, rotaļa ,pašapkalpošanās prasmes, metodes, paņēmieni. Kvalifikācijas darba apjoms: 69 lappuses, 8 attēli, 9 tabulas, 7 pielikumi, 40 informācijas avoti. Author of the qualification paper: Marina Škirmante The subject of the qualification paper: “Techniques for promoting self-care skills in younger pre-school children”. This paper studies and identifies the techniques and methods for promoting self-care skills in young children. In the course of the work, it was important to explore the levels of selfservice development in young children whilst using a variety of promotion techniques in daily work with this age group.The youngest pre-school age group is an important step in children's development, this includes the formation of child self-service skills. High-quality self-service skills will affect the entirety of the child future development. The topic is important for both children's parents and preschool educators, and today the problem of self-service in a child’s upbringing is increasingly exacerbated due to different reasons explored in the work. In this work different techniques for promoting children's self-service skills are used and their impact on the child's self-service development is studied.In the first part of the qualification paper the works of psychologists and pedagogical scientists were studied and analyzed (E. Erikson, L. Vigotsky, F. Fröbel, M. Montesori, G. Svence, S. Tubele, B. Krafte, T. Zirina, D. Dzintere, I. Stangaine, etc.). Their works and theories on the development and promotion of self-service skills in early childhood were thouroughly researched and inspected.The second part of the paper carries out an empirical study involving 16 children of younger preschool age. Criteria were developed ot evaluate the level of development of children’s self-service skills in the beginning of the study. After this different methods and techniques were selected and applied to promote children's self-service skills. At the end of the study, a re-evaluation of the level of development of child self-service skills has been performed. The results were recorded and summarized in tables, as well as reflected in images.The results of the study confirmed the question proposed in the work - promotion of the development of self-service skills in younger pre-school children will be more successful if a variety of promotion methods and techniques are used in daily work with this age group. Keywords: the younger pre-school age group, games, selfservice skills, methods; techniques. Scope of qualification: 69 pages, 8 images, 9 tables, 7 annexes, 40 information resources.